Obraz z cyklu Samogóry jest doskonałym przykładem głębokiego zakorzenienia sztuki Jerzego Dudy-Gracza w tradycji malarstwa polskiego. Karykaturalnie zdeformowane postacie ludzkie ukazane na tle swojskiego, lirycznie ujętego pejzażu przywołują na myśl malarstwo Witolda Wojtkiewicza. Uwagę zwraca warsztatowa perfekcja, podpatrzone u dawnych mistrzów triki techniczne, subtelne laserunki. Artysta zamienia szarą, brzydką i zdegenerowaną przez komunizm rzeczywistość polskich miasteczek i wsi w rzeczywistość magiczną, przez którą przemykają czytelne symbole sztuki młodopolskiej. Karykaturalność ujęcia nie zabarwiona jest u Dudy-Gracza niechęcią. kontrast pomiędzy szpetotą ludzkich ciał i dusz a czystym pięknem natury podnosi kompozycję malarza do rangi współczesnych moralitetów. Artysta studiował na Wydziale Grafiki w Katowicach (filia krakowskiej ASP), dyplom uzyskał w 1989 r. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Stała ekspozycja jego prac znajduje się w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.

4
Jerzy DUDA-GRACZ (1941 Częstochowa - 2004 Łagów)

SKRADZIONY POCAŁUNEK z cyklu SAMOGÓRY, 1998

olej, płyta, 92 x 122 cm; sygnowany, datowany oraz nr katalogu autorskiego u dołu z lewej: DUDA GRACZ 2287/98

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz z cyklu Samogóry jest doskonałym przykładem głębokiego zakorzenienia sztuki Jerzego Dudy-Gracza w tradycji malarstwa polskiego. Karykaturalnie zdeformowane postacie ludzkie ukazane na tle swojskiego, lirycznie ujętego pejzażu przywołują na myśl malarstwo Witolda Wojtkiewicza. Uwagę zwraca warsztatowa perfekcja, podpatrzone u dawnych mistrzów triki techniczne, subtelne laserunki. Artysta zamienia szarą, brzydką i zdegenerowaną przez komunizm rzeczywistość polskich miasteczek i wsi w rzeczywistość magiczną, przez którą przemykają czytelne symbole sztuki młodopolskiej. Karykaturalność ujęcia nie zabarwiona jest u Dudy-Gracza niechęcią. kontrast pomiędzy szpetotą ludzkich ciał i dusz a czystym pięknem natury podnosi kompozycję malarza do rangi współczesnych moralitetów. Artysta studiował na Wydziale Grafiki w Katowicach (filia krakowskiej ASP), dyplom uzyskał w 1989 r. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Stała ekspozycja jego prac znajduje się w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.