Sigil to rodzaj magicznego symbolu, który przyjmuje formę splecionych ze sobą w zaklęcie liter i znaków. “Słowo sigil pochodzi z łaciny (sigillum) i oznacza pieczęć. (...) Naprawcze działanie sigili ma opierać się na zakorzenianiu w nieświadomości pewnych ukrytych w przedstawieniu informacji, które następnie wymazane ze świadomych warstw umysłu pracują na korzyść jednostki lub społeczności. (...) Wielu artystów uważało, iż sigilem może być utwór artystyczny - obraz, powieść, melodia lub taniec. Sigile Agnieszki Brzeżańskiej są zbudowane z liter, nie próbujmy jednak odczytać ich treści, aby działały, muszą zostać zapomniane. (...)
W swojej twórczości Brzeżańska sięga po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Swoje działania artystyczne Brzeżańska poprzedza zwykle badaniem źródeł teoretycznych, a zasięg jej zainteresowań jest bardzo szeroki – od archeologii po futurologię, od botaniki i ewolucjonizmu po ezoterykę i systemy filozoficzne Wschodu.” (fragmenty tekstu kuratorskiego autorstwa Agnieszki Tarasiuk, Królikarnia, 2019)
Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972) studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Stefana Gierowskiego oraz na Tokyo National University of Fine Art and Music w ramach Stypendium Rządu Japońskiego. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Swoje prace pokazywała m.in. w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Hamburger Bahnhof w Berlinie, na 10. Berlin Biennale (2018), Museum of Modern Art w Dublinie 2017, Kunsthaus Baselland w Bazylei. Obecnie w Muzeum Rzeźby w Królikarni oglądać można indywidualną wystawę Agnieszki Brzeżańskiej „Cała Ziemia Parkiem Narodowym”.
marmur Forest Green (cięcie maszynowe, szczotkowanie powierzchni, farba ftalowa), 60 x 50 x 6 cm
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiSigil to rodzaj magicznego symbolu, który przyjmuje formę splecionych ze sobą w zaklęcie liter i znaków. “Słowo sigil pochodzi z łaciny (sigillum) i oznacza pieczęć. (...) Naprawcze działanie sigili ma opierać się na zakorzenianiu w nieświadomości pewnych ukrytych w przedstawieniu informacji, które następnie wymazane ze świadomych warstw umysłu pracują na korzyść jednostki lub społeczności. (...) Wielu artystów uważało, iż sigilem może być utwór artystyczny - obraz, powieść, melodia lub taniec. Sigile Agnieszki Brzeżańskiej są zbudowane z liter, nie próbujmy jednak odczytać ich treści, aby działały, muszą zostać zapomniane. (...)
W swojej twórczości Brzeżańska sięga po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Swoje działania artystyczne Brzeżańska poprzedza zwykle badaniem źródeł teoretycznych, a zasięg jej zainteresowań jest bardzo szeroki – od archeologii po futurologię, od botaniki i ewolucjonizmu po ezoterykę i systemy filozoficzne Wschodu.” (fragmenty tekstu kuratorskiego autorstwa Agnieszki Tarasiuk, Królikarnia, 2019)
Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972) studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Stefana Gierowskiego oraz na Tokyo National University of Fine Art and Music w ramach Stypendium Rządu Japońskiego. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Swoje prace pokazywała m.in. w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Hamburger Bahnhof w Berlinie, na 10. Berlin Biennale (2018), Museum of Modern Art w Dublinie 2017, Kunsthaus Baselland w Bazylei. Obecnie w Muzeum Rzeźby w Królikarni oglądać można indywidualną wystawę Agnieszki Brzeżańskiej „Cała Ziemia Parkiem Narodowym”.