„Sierpy Ramana Tratsiuka postrzegam właśnie jako przykład współczesnej abstrakcji politycznej, sztuki abstrakcyjnej dotyczącej polityki, zaangażowanej w nią. Artysta podejmuje aktualne kwestie naszego czasu wypowiadając się za pomocą dekoracyjnie potraktowanego i multiplikowanego motywu sierpa, który zamieniany w powtarzalną abstrakcyjną formę symboliczną. Nie korzysta w swojej sztuce z dokumentalnych fotografii społecznych i politycznych wydarzeń, ale sprowadza swoją refleksję do jednego wieloznacznego kształtu o szerokich konotacjach. Jest to esencja działania sztuki, która jest zupełnie inna od dosłowności języka, wizerunek zawiera bowiem w sobie syntezę, wielość pozycji, niejednoznaczność, irracjonalność i zamglenia znaczenia, wszelkie jednak znaczenia umożliwiając. W tym sensie Sierpy jako abstrakcja polityczna są znakami nadziei i klęski, rewolucji i reakcji, energii i śmierci, jak chce artysta – kobiecości, ale i niszczącego systemu patriarchalnego. Paradoksalnie w tej wielości Sierpy estetycznie uwodząc i hipnotyzując tną skutecznie powierzchnię naszej ideologicznej rzeczywistości.”
Paweł Leszkowicz
link do tekstu:
https://magazynszum.pl/sierpy-ramana-tratsiuka-w-zielonogorskiej-galerii-rektorat/
BIOGRAM:
Raman Tratsiuk
Urodzony w 1981 r. w Brześciu (Białoruś). Mieszka i pracuje w Poznaniu. Od 1998r. wraz z Volhą Maslouską współtworzy grupę Bergamot.
Absolwent Malarstwa (2004) oraz Intermediów (2007) UAP. W 2012 obronił doktorat w zakresie sztuk plastycznych na na wydziale Komunikacji multimedialnej UAP.
W latach 2004-2018 wraz z prof. Izabellą Gustowską współtworzył pracownię Działań Filmowych i Performatywnych na wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP.
Od 2018 - adiunkt na wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP.
Jako artysta jest zainteresowany performatywnością, interakcją między artystą a widzem, badaniem problematyki wizerunku i autoprezentacji w mediach i internecie, odkrywaniem znamion sztuki w codziennym otoczeniu a także pracą z gotowymi przedmiotami. Kurator ponad 20 wystaw i festiwali sztuki współczesnej. Prace były prezentowane między innymi w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Lublinie, St-Etienne Metropole Musée d'Art Moderne, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MUMOK, na European Media Art Festival, Europejskie Biennale Sztuki Współczesnej Manifesta 9, Center for Art and Media Karlsruhe.
Prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie, kolekcjach prywatnych w USA, Szwajcarii, Anglii, Niemczech, Belgii, Polsce, Białorusi.
druk cyfrowy, płyta aluminiowa, 42 x 60 cm,
ed. 1/5
„Sierpy Ramana Tratsiuka postrzegam właśnie jako przykład współczesnej abstrakcji politycznej, sztuki abstrakcyjnej dotyczącej polityki, zaangażowanej w nią. Artysta podejmuje aktualne kwestie naszego czasu wypowiadając się za pomocą dekoracyjnie potraktowanego i multiplikowanego motywu sierpa, który zamieniany w powtarzalną abstrakcyjną formę symboliczną. Nie korzysta w swojej sztuce z dokumentalnych fotografii społecznych i politycznych wydarzeń, ale sprowadza swoją refleksję do jednego wieloznacznego kształtu o szerokich konotacjach. Jest to esencja działania sztuki, która jest zupełnie inna od dosłowności języka, wizerunek zawiera bowiem w sobie syntezę, wielość pozycji, niejednoznaczność, irracjonalność i zamglenia znaczenia, wszelkie jednak znaczenia umożliwiając. W tym sensie Sierpy jako abstrakcja polityczna są znakami nadziei i klęski, rewolucji i reakcji, energii i śmierci, jak chce artysta – kobiecości, ale i niszczącego systemu patriarchalnego. Paradoksalnie w tej wielości Sierpy estetycznie uwodząc i hipnotyzując tną skutecznie powierzchnię naszej ideologicznej rzeczywistości.”
Paweł Leszkowicz
link do tekstu:
https://magazynszum.pl/sierpy-ramana-tratsiuka-w-zielonogorskiej-galerii-rektorat/
BIOGRAM:
Raman Tratsiuk
Urodzony w 1981 r. w Brześciu (Białoruś). Mieszka i pracuje w Poznaniu. Od 1998r. wraz z Volhą Maslouską współtworzy grupę Bergamot.
Absolwent Malarstwa (2004) oraz Intermediów (2007) UAP. W 2012 obronił doktorat w zakresie sztuk plastycznych na na wydziale Komunikacji multimedialnej UAP.
W latach 2004-2018 wraz z prof. Izabellą Gustowską współtworzył pracownię Działań Filmowych i Performatywnych na wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP.
Od 2018 - adiunkt na wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP.
Jako artysta jest zainteresowany performatywnością, interakcją między artystą a widzem, badaniem problematyki wizerunku i autoprezentacji w mediach i internecie, odkrywaniem znamion sztuki w codziennym otoczeniu a także pracą z gotowymi przedmiotami. Kurator ponad 20 wystaw i festiwali sztuki współczesnej. Prace były prezentowane między innymi w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Lublinie, St-Etienne Metropole Musée d'Art Moderne, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MUMOK, na European Media Art Festival, Europejskie Biennale Sztuki Współczesnej Manifesta 9, Center for Art and Media Karlsruhe.
Prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie, kolekcjach prywatnych w USA, Szwajcarii, Anglii, Niemczech, Belgii, Polsce, Białorusi.