WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Stanisław Fijałkowski, Galeria WINDA, Kielce 2013, s.40.

PROWENIENCJA:
– Zakup od artysty;
– Kolekcja prywatna, Kielce.


Stanisław Fijałkowski, to obok Jerzego Nowosielskiego, jeden z najciekawszych twórców XX wieku. Obaj artyści, erudyci, mieli okazję spotkać się w Łodzi, prowadzić ożywione dyskusje i wymieniać poglądy. Mogli również nawzajem się uczyć i inspirować. Jedną z takich intelektualnych wymian była wiedza Jerzego Nowosielskiego dotycząca ikony. W wielu obrazach Stanisława Fijałkowskiego powstałych od lat 60. XX wieku pojawia się charakterystyczne obramienie w postaci cienkiej barwnej linii, naśladującej kształt podobrazia. Ten obrys można interpretować jako bordiurę, podobnie jak w ikonie, oddzielającą strefę sacrum od profanum. Oglądając obrazy Stanisława Fijałkowskiego widz dopuszczany jest właśnie do części sacrum sztuki artysty. Złożoność, ale równocześnie otwartość na interpretację twórczości Stanisława Fijałkowskiego wynika z tego, że artysta z równym zaangażowaniem czerpał inspirację z pism filozofów i traktatów teologicznych, cenił teorię sztuki Władysława Strzemińskiego i Kazimierza Malawicza, poznał i robił doświadczenia związane z teorią koloru, wizualizował w swoich dziełach symbole masońskie i te zaczerpnięte z ksiąg judaistycznych.

27
Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922 Zdołbunów na Wołyniu - 2020 Łódź)

Sierpień 84, 13/84, 1984

olej, płótno; 100 x 73 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: S. FIJAŁKOWSKI 84 13/84 [ołówkiem].

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Stanisław Fijałkowski, Galeria WINDA, Kielce 2013, s.40.

PROWENIENCJA:
– Zakup od artysty;
– Kolekcja prywatna, Kielce.


Stanisław Fijałkowski, to obok Jerzego Nowosielskiego, jeden z najciekawszych twórców XX wieku. Obaj artyści, erudyci, mieli okazję spotkać się w Łodzi, prowadzić ożywione dyskusje i wymieniać poglądy. Mogli również nawzajem się uczyć i inspirować. Jedną z takich intelektualnych wymian była wiedza Jerzego Nowosielskiego dotycząca ikony. W wielu obrazach Stanisława Fijałkowskiego powstałych od lat 60. XX wieku pojawia się charakterystyczne obramienie w postaci cienkiej barwnej linii, naśladującej kształt podobrazia. Ten obrys można interpretować jako bordiurę, podobnie jak w ikonie, oddzielającą strefę sacrum od profanum. Oglądając obrazy Stanisława Fijałkowskiego widz dopuszczany jest właśnie do części sacrum sztuki artysty. Złożoność, ale równocześnie otwartość na interpretację twórczości Stanisława Fijałkowskiego wynika z tego, że artysta z równym zaangażowaniem czerpał inspirację z pism filozofów i traktatów teologicznych, cenił teorię sztuki Władysława Strzemińskiego i Kazimierza Malawicza, poznał i robił doświadczenia związane z teorią koloru, wizualizował w swoich dziełach symbole masońskie i te zaczerpnięte z ksiąg judaistycznych.