Malarz, pedagog, członek Bractwa św. Łukasza, Ładu i Bloku Zaw. Art. Plastyków. W 1917-20 studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej u M. Kotarbińskiego i J. Kauzika, w latach 1921-22 w prywatnej szkole K. Krzyżanowskiego, do 1926 w SSP w pracowni T. Pruszkowskiego. Pracował też w tym okresie nad grafiką u W. Skoczylasa, witrażem u M. Kotarbińskiego i technologią malarstwa u T. Noskowskiego. Następnie przez trzy lata mieszkał we Francji. Debiutował w 1928 na I wystawie Bractwa św. Łukasza. Od tego czasu brał czynny udział w życiu artystycznym i licznych wystawach w kraju i za granicą. W 1929 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej SSP (a następnie ASP) oraz później w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa. W latach 1935-38 związany był z miesięcznikiem "Plastyka". Publikował w nim liczne artykuły oraz pełnił funkcje członka kolegium redakcyjnego i przez pewien czas redaktora naczelnego. Malował głównie portrety i pejzaże. Zajmował się projektowaniem witraży i polichromii ściennych do wnętrz kościelnych. Prace jego cechują prostota i bezpretensjonalność, duża wrażliwość na kolor oraz rzetelność warsztatowa. Charakterystyczna jest jego metoda malarska: podtrzymywanie każdej barwy ciepłej zimną i każdej zimnej ciepłą oraz różnorodność struktury obrazów: raz o fakturze drobnoziarnistej, czasem z szerokimi śladami pędzla lub elementami graficzności. Obraz namalowany fakturowo, utrzymany w chłodnej kolorystyce barwnej. Kompozycja podzielona jest na trzy strefy zieleni trawy, na której stoi ciąg drewnianych ciemnych łodzi rybackich wyciągniętych na brzeg. Powyżej rozciąga się szare zachmurzone niebo.

81
Edward KOKOSZKO (1900-1962)

SIECI, 1960

Olej, płótno; 65 x 81 cm
Na odwrociu: Sieci (Kuźnica) 1960 Edward Kokoszko

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, pedagog, członek Bractwa św. Łukasza, Ładu i Bloku Zaw. Art. Plastyków. W 1917-20 studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej u M. Kotarbińskiego i J. Kauzika, w latach 1921-22 w prywatnej szkole K. Krzyżanowskiego, do 1926 w SSP w pracowni T. Pruszkowskiego. Pracował też w tym okresie nad grafiką u W. Skoczylasa, witrażem u M. Kotarbińskiego i technologią malarstwa u T. Noskowskiego. Następnie przez trzy lata mieszkał we Francji. Debiutował w 1928 na I wystawie Bractwa św. Łukasza. Od tego czasu brał czynny udział w życiu artystycznym i licznych wystawach w kraju i za granicą. W 1929 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej SSP (a następnie ASP) oraz później w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa. W latach 1935-38 związany był z miesięcznikiem "Plastyka". Publikował w nim liczne artykuły oraz pełnił funkcje członka kolegium redakcyjnego i przez pewien czas redaktora naczelnego. Malował głównie portrety i pejzaże. Zajmował się projektowaniem witraży i polichromii ściennych do wnętrz kościelnych. Prace jego cechują prostota i bezpretensjonalność, duża wrażliwość na kolor oraz rzetelność warsztatowa. Charakterystyczna jest jego metoda malarska: podtrzymywanie każdej barwy ciepłej zimną i każdej zimnej ciepłą oraz różnorodność struktury obrazów: raz o fakturze drobnoziarnistej, czasem z szerokimi śladami pędzla lub elementami graficzności. Obraz namalowany fakturowo, utrzymany w chłodnej kolorystyce barwnej. Kompozycja podzielona jest na trzy strefy zieleni trawy, na której stoi ciąg drewnianych ciemnych łodzi rybackich wyciągniętych na brzeg. Powyżej rozciąga się szare zachmurzone niebo.