IKONY WYMIENIONEJ HISTORII. Od 2020 roku tworzę serię obrazów „Sierpy”. Punktem wyjścia dla cyklu obrazów przedstawiających kształty sierpa były narzędzia, które znalazłem, nabyłem lub odkupiłem - stare sierpy z wyraźnymi śladami zużycia. Mój gest obrazowy nie ma znaczenia symbolicznego - nie jest wyimaginowanym symbolem - ale kopią rzeczywistych przedmiotów. Każdy obraz sierpa na moich obrazach został wiernie odtworzony z jego fizycznego pierwowzoru; obiekty te są cytowane" w moich obrazach, ulegając jedynie niewielkim przesunięciom kompozycyjnym w przestrzeni płótna. Jednocześnie dla mnie jest to ważny gest krytycznej dekonstrukcji historii – w potocznej świadomości sierp, który jest elementem chłopskiej symboliki, przejęty także z komunistyczną ideą „demokracji”, w moich pracach odnosi się również do jego bardziej prymitywnego znaczenia – jako typowego narzędzia pracy kobiet. Wszelkie ślady eksploatacji, zużycia narzędzi traktuję jako gesty rzeźbiarskie - będące oznakami, niewidocznej w narracji historycznej, sylwetki kobiety wykonującej pracę fizyczną. Instrumenty, które opisałam, stały się wypartymi z kultury znakami - ikonami, znakami - wskaźnikami kobiecej pracy. Ułożone w serię obrazy tworzą wizualną ciągłość narracyjną, w której nie tylko reprodukowany obiekt zostaje wprawiony w ruch, ale przede wszystkim linearna opowieść o wyobcowaniu. To tak, jakby między powtórzeniami pojawiały się przerwy, pęknięcia – co Hal Foster, w swojej interpretacji serii mechanicznych prac Andy'ego Warhola, zwanej "troumatic realism", wskazuje, że to między poszczególnymi wariantami pojawia się luka, dziura, która pozwala nam zauważyć "Prezent". Pisząc o sztuce hiperrealistycznej, Foster podkreśla, że ​​czasami jego iluzjonizm jest tak przerysowany, że wydaje się, że z niepokojem chce ukryć trumatyczną Rzeczywistość – ale to niespokojne pragnienie jeszcze bardziej wskazuje na Rzeczywistość. W mojej historii represjonowani mają do czynienia z przyczynowością historyczną i polityczną. Rzeczywisty przedmiot - sierp jako narzędzie pracy - jest odtworzony z wielką dokładnością na malowanym płótnie - ale w nagromadzeniu tego proceduralnego znaku (powtórzenia płócien i każdego aktu malarskiej reprodukcji) powstaje niepokojąca luka, przez którą wyparte zaczyna być dostrzegana przyczynowość pracy kobiet." Raman Tratsiuk BIOGRAM: urodzony w 1981 r. w Brześciu, Białoruś. Abslowent malarstwa 2004 oraz Intermediów 2007 UAP. Mieszka i tworzy w Poznaniu. Współtworzy grupę Bergamot. W 2012 obronił doktorat w zakresie stuk plastycznych UAP. Kurator wielu wystaw i festiwali sztuki współczesnej.

31
Raman TRATSIUK

Sickles, 2021

olej, płotno, dyptyk: (każda część) 50 x 40 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu każdej pracy: Raman Tratsiuk/Sickles 2021

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

IKONY WYMIENIONEJ HISTORII. Od 2020 roku tworzę serię obrazów „Sierpy”. Punktem wyjścia dla cyklu obrazów przedstawiających kształty sierpa były narzędzia, które znalazłem, nabyłem lub odkupiłem - stare sierpy z wyraźnymi śladami zużycia. Mój gest obrazowy nie ma znaczenia symbolicznego - nie jest wyimaginowanym symbolem - ale kopią rzeczywistych przedmiotów. Każdy obraz sierpa na moich obrazach został wiernie odtworzony z jego fizycznego pierwowzoru; obiekty te są cytowane" w moich obrazach, ulegając jedynie niewielkim przesunięciom kompozycyjnym w przestrzeni płótna. Jednocześnie dla mnie jest to ważny gest krytycznej dekonstrukcji historii – w potocznej świadomości sierp, który jest elementem chłopskiej symboliki, przejęty także z komunistyczną ideą „demokracji”, w moich pracach odnosi się również do jego bardziej prymitywnego znaczenia – jako typowego narzędzia pracy kobiet. Wszelkie ślady eksploatacji, zużycia narzędzi traktuję jako gesty rzeźbiarskie - będące oznakami, niewidocznej w narracji historycznej, sylwetki kobiety wykonującej pracę fizyczną. Instrumenty, które opisałam, stały się wypartymi z kultury znakami - ikonami, znakami - wskaźnikami kobiecej pracy. Ułożone w serię obrazy tworzą wizualną ciągłość narracyjną, w której nie tylko reprodukowany obiekt zostaje wprawiony w ruch, ale przede wszystkim linearna opowieść o wyobcowaniu. To tak, jakby między powtórzeniami pojawiały się przerwy, pęknięcia – co Hal Foster, w swojej interpretacji serii mechanicznych prac Andy'ego Warhola, zwanej "troumatic realism", wskazuje, że to między poszczególnymi wariantami pojawia się luka, dziura, która pozwala nam zauważyć "Prezent". Pisząc o sztuce hiperrealistycznej, Foster podkreśla, że ​​czasami jego iluzjonizm jest tak przerysowany, że wydaje się, że z niepokojem chce ukryć trumatyczną Rzeczywistość – ale to niespokojne pragnienie jeszcze bardziej wskazuje na Rzeczywistość. W mojej historii represjonowani mają do czynienia z przyczynowością historyczną i polityczną. Rzeczywisty przedmiot - sierp jako narzędzie pracy - jest odtworzony z wielką dokładnością na malowanym płótnie - ale w nagromadzeniu tego proceduralnego znaku (powtórzenia płócien i każdego aktu malarskiej reprodukcji) powstaje niepokojąca luka, przez którą wyparte zaczyna być dostrzegana przyczynowość pracy kobiet." Raman Tratsiuk BIOGRAM: urodzony w 1981 r. w Brześciu, Białoruś. Abslowent malarstwa 2004 oraz Intermediów 2007 UAP. Mieszka i tworzy w Poznaniu. Współtworzy grupę Bergamot. W 2012 obronił doktorat w zakresie stuk plastycznych UAP. Kurator wielu wystaw i festiwali sztuki współczesnej.