wymiary: 46 x 80 cm,
akwarela, papier
sygn. p.d.: JFałat | OSIEK 917
Na odwrocie pieczątka: SALON OBRAZÓW | Władysław Ratusiński (?) | Częstochowa ... Aleja 35 | rok założenia 1834 (?).
Pośrodku karta (maszynopis) z opatrzonym stemplami orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego wydanym w Krakowie dnia 24.05.1946. Opiniodawca, potwierdzając autorstwo Juliana Fałata, określa akwarelę jako dzieło „o uderzającej bezpośredniości w opracowaniu tematu i intensywności barw”.
Motyw zaobserwowany i uchwycony podczas któregoś z licznych pobytów Fałata w Osieku k. Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX wieku - często i chętnie przebywał odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. Malował „myśliwskie” portrety młodych panów Rudzińskich, ale przede wszystkim malował tamtejsze pejzaże, w tym - polskie laguny osieckich stawów ... stary drewniany kościołek na wzgórzu ... rybitwy przy spuszczaniu wody z Bonara ... brzozę nad kanałem. Jak ważnym dla artysty miejscem był Osiek, świadczy fragment listu Fałata do Gabrieli Rudzińskiej (1923 r.), w którym pisał, że - Osiek będzie figurował obok Nieświeża – innej ukochanej krainy malarza.
(cyt. za: M. Rudziński, Fałat: Czas odnaleziony w obrazie [w katalogu:] Urzeczony przyroda ojczystą. Wystawa malarstwa Juliana Fałata, Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa Łazienki Królewskie w Warszawie, lipiec-wrzesień 1995)