LITERATURA:
- Aleksandra Jachtoma, katalog wystawy indywidualnej, red. Grażyna Nowocień-Mach, Warszawa 2003, s. 51 (il.)

„Malarstwo figuratywne można kontrolować, odnosząc jego rezultaty do modela, przedmiotu; w abstrakcji każdy ruch pędzla stwarza nową sytuację, nigdy nie jest ona ostateczna. Wciąż trzeba podejmować decyzję na nowo. Zawsze najtrudniejsza jest nieuchwytna granica, kiedy rodzi się pytanie, czy zamalowane płótno jest już obrazem, czy nim jeszcze nie jest”. – ALEKSANDRA JACHTOMA

Aleksandra Jachtoma określana jest mianem jednej z najważniejszych polskich abstrakcjonistek. Członkini warszawskiej grupy „Rekonesans” w swojej twórczości skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z kolorem oraz światłem. Artystka swoje kolorystyczne inspiracje czerpie z otoczenia, z natury. Stara się jednak wyabstrahowywać je oraz tworzyć nowe połączenia, ponieważ aspekt własnej inwencji jest dla niej kluczowy. Niezwykle ważnym elementem jej twórczości jest także paleta barwna. Jak opowiada sama artystka w wywiadzie dla programu Portrety: „Ponieważ one wszystkie są jednobarwne, trzeba z tym kolorem tak walczyć długo, żeby on stał się powietrzem, żeby można było wejść prawie w ten obraz. Wszyscy jak widzą płaskie obrazy myślą, że on sam się zrobił, a to wymaga naprawdę ciężkiej pracy. Ponieważ nie mam rodziny, więc praca wypełnia mi wszystkie chwile wolne, z czego się bardzo cieszę, bo uważam, że praca jest najwyższym dobrem dla człowieka” (Aleksandra Jachtoma, Portrety dostępny w internecie: vod.tvp https://vod. tvp.pl/video/portrety,aleksandra-jachtoma,40849157). Na czym natomiast polega opisany proces twórczy? Artystka zgodnie z zaleceniami swojego nauczyciela, Czesława Rzepińskiego, przedstawiciela koloryzmu, traktuje płótno jako jedność i działa na nim od razu na całej dostępnej powierzchni. Słucha swojej intuicji, nieraz zdarza jej się przerwać proces i rozpocząć go od nowa, realizując odmienną koncepcję.

Skończyła studia w krakowskiej, a następnie w warszawskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni K. Tomorowicza w 1958 r. Była członkiem warszawskiej grupy “Rekonesans” założonej w 1963 r. Zajmowała się problemem koloru i światła. Tworzy zdyscyplinowane kompozycje ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych. Brała udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

04
Aleksandra JACHTOMA (ur. 1932r.)

"Seleh", 1978 r.

olej/płótno, 100 x 80 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ALEKSANDRA JACHTOMA | TYT. "SELEH" | WYM. 80 X 100 | ROK 1978 | TECH. OLEJ | CENA'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna: Klasycy Awangardy po 1945

10.10.2019

19:00

Sprzedane 22 000 zł (27 060 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 10 000 - 15 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

LITERATURA:
- Aleksandra Jachtoma, katalog wystawy indywidualnej, red. Grażyna Nowocień-Mach, Warszawa 2003, s. 51 (il.)

„Malarstwo figuratywne można kontrolować, odnosząc jego rezultaty do modela, przedmiotu; w abstrakcji każdy ruch pędzla stwarza nową sytuację, nigdy nie jest ona ostateczna. Wciąż trzeba podejmować decyzję na nowo. Zawsze najtrudniejsza jest nieuchwytna granica, kiedy rodzi się pytanie, czy zamalowane płótno jest już obrazem, czy nim jeszcze nie jest”. – ALEKSANDRA JACHTOMA

Aleksandra Jachtoma określana jest mianem jednej z najważniejszych polskich abstrakcjonistek. Członkini warszawskiej grupy „Rekonesans” w swojej twórczości skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z kolorem oraz światłem. Artystka swoje kolorystyczne inspiracje czerpie z otoczenia, z natury. Stara się jednak wyabstrahowywać je oraz tworzyć nowe połączenia, ponieważ aspekt własnej inwencji jest dla niej kluczowy. Niezwykle ważnym elementem jej twórczości jest także paleta barwna. Jak opowiada sama artystka w wywiadzie dla programu Portrety: „Ponieważ one wszystkie są jednobarwne, trzeba z tym kolorem tak walczyć długo, żeby on stał się powietrzem, żeby można było wejść prawie w ten obraz. Wszyscy jak widzą płaskie obrazy myślą, że on sam się zrobił, a to wymaga naprawdę ciężkiej pracy. Ponieważ nie mam rodziny, więc praca wypełnia mi wszystkie chwile wolne, z czego się bardzo cieszę, bo uważam, że praca jest najwyższym dobrem dla człowieka” (Aleksandra Jachtoma, Portrety dostępny w internecie: vod.tvp https://vod. tvp.pl/video/portrety,aleksandra-jachtoma,40849157). Na czym natomiast polega opisany proces twórczy? Artystka zgodnie z zaleceniami swojego nauczyciela, Czesława Rzepińskiego, przedstawiciela koloryzmu, traktuje płótno jako jedność i działa na nim od razu na całej dostępnej powierzchni. Słucha swojej intuicji, nieraz zdarza jej się przerwać proces i rozpocząć go od nowa, realizując odmienną koncepcję.

Skończyła studia w krakowskiej, a następnie w warszawskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni K. Tomorowicza w 1958 r. Była członkiem warszawskiej grupy “Rekonesans” założonej w 1963 r. Zajmowała się problemem koloru i światła. Tworzy zdyscyplinowane kompozycje ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych. Brała udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.