Adam Smolana był rzeźbiarzem, rysownikiem oraz pedagogiem. Studia w latach 20. podjął we Lwowie, gdzie kształcił się pod okiem prof. Mariana Wnuka oraz prof. Józefa Starzyńskiego. Dyplom w 1950 roku uzyskał w Akademii Sztuk Plastycznych u prof. Franciszka Strynkiewicza. Potem podjął pracę w Szkole Przemysłu Artystycznego we Lwowie, następnie w PWSSP w Gdańsku. Artysta był silnie związany z Trójmiastem, które stało się miejscem prezentacji wielu z jego rzeźbiarskich realizacji.

Jednymi z głównych inspiracji Smolany była sztuka oraz kultura antyku, to właśnie w nich starał się dostrzegać związki pomiędzy człowiekiem oraz naturą. Rzeźby tworzył głównie w drewnie – z wirtuozerią wykorzystywał naturalne walory materiału oraz kształty. Wiele z realizacji plenerowych wykonywał w stali nierdzewnej, kamieniu oraz brązie. Jak opowiadał o swojej sztuce: „Podpatrując drzewo, jego charakter, budowę i konstrukcję, chcę tworzyć nowe kształty, budować i konstruować zgodnie z charakterem materiału, tworzyć własne kompozycje, realizować własne koncepcje tak, by drzewo pozostało drzewem lecz podporządkowane moim zamierzeniom. Staram się zachować charakter mocy, siły, prężności materiału. Nie niszcząc go przez dodanie lub odjęcie, stworzyć większe lecz zamierzone napięcia” (Adam Smolana, Wstęp do katalogu wystawy, Zachęta, Warszawa 1965, s. nlb., dostępny na: https://sopot.naszemiasto.pl/adam-smolana-w-swoim-sopocie-niezwykla-wystawa-w-pgs/ar/c13-4315486).

Naukę rozpoczynał w PISP we Lwowie, dyplom uzyskał w warszawskiej ASP w 1950 roku. Pracował jako wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uprawiał rzeźbę pomnikową, architektoniczną, tworzył niewielkie formy ceramiczne a także rysunki. Brał udział w wielu konkursach, m.in.: na Pomnik Wyzwolenia Gdańska (1947 – II nagroda), Pomnik Wyzwoloenia Gdyni (1949 – II nagroda), na Pomnik Pamięci Ofiar Faszyzmu, Oświęcim Brzezinka (1951 – II nagroda). Do najważniejszych realizacji zaliczyć należy: Pomnik Obrońców i Wyzwolicieli Gdyni 1939 -45 (Gdynia – Redłowo 1968 70), Pomnik Ku Czci Żołnierzy poległych w 1939 roku w Chojnicach (1950), rekonstrukcje zabytkowych rzeźb z Gdańsku w latach 1952 – 54. Laureat nagrody ZPAP za wystawę indywidualną (Warszawa 1965) i nagrody Prezydium WRN i Zarządu Okręgu ZPAP w Gdańsku, 1966.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

19
Adam SMOLANA (1921- 1987)

"Segesta" - projekt I, 1959

drewno bukowe, 65 x 40 x 39 cm
na podstawie plakietka z opisem pracy: 'Segesta - projekt I | prof. Adam Smolana | buk, 1959 r.'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Rzeźba i Formy Przestrzenne

26.03.2020

19:00

Sprzedane 5 000 zł (6 150 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 7 000 - 10 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

Adam Smolana był rzeźbiarzem, rysownikiem oraz pedagogiem. Studia w latach 20. podjął we Lwowie, gdzie kształcił się pod okiem prof. Mariana Wnuka oraz prof. Józefa Starzyńskiego. Dyplom w 1950 roku uzyskał w Akademii Sztuk Plastycznych u prof. Franciszka Strynkiewicza. Potem podjął pracę w Szkole Przemysłu Artystycznego we Lwowie, następnie w PWSSP w Gdańsku. Artysta był silnie związany z Trójmiastem, które stało się miejscem prezentacji wielu z jego rzeźbiarskich realizacji.

Jednymi z głównych inspiracji Smolany była sztuka oraz kultura antyku, to właśnie w nich starał się dostrzegać związki pomiędzy człowiekiem oraz naturą. Rzeźby tworzył głównie w drewnie – z wirtuozerią wykorzystywał naturalne walory materiału oraz kształty. Wiele z realizacji plenerowych wykonywał w stali nierdzewnej, kamieniu oraz brązie. Jak opowiadał o swojej sztuce: „Podpatrując drzewo, jego charakter, budowę i konstrukcję, chcę tworzyć nowe kształty, budować i konstruować zgodnie z charakterem materiału, tworzyć własne kompozycje, realizować własne koncepcje tak, by drzewo pozostało drzewem lecz podporządkowane moim zamierzeniom. Staram się zachować charakter mocy, siły, prężności materiału. Nie niszcząc go przez dodanie lub odjęcie, stworzyć większe lecz zamierzone napięcia” (Adam Smolana, Wstęp do katalogu wystawy, Zachęta, Warszawa 1965, s. nlb., dostępny na: https://sopot.naszemiasto.pl/adam-smolana-w-swoim-sopocie-niezwykla-wystawa-w-pgs/ar/c13-4315486).

Naukę rozpoczynał w PISP we Lwowie, dyplom uzyskał w warszawskiej ASP w 1950 roku. Pracował jako wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uprawiał rzeźbę pomnikową, architektoniczną, tworzył niewielkie formy ceramiczne a także rysunki. Brał udział w wielu konkursach, m.in.: na Pomnik Wyzwolenia Gdańska (1947 – II nagroda), Pomnik Wyzwoloenia Gdyni (1949 – II nagroda), na Pomnik Pamięci Ofiar Faszyzmu, Oświęcim Brzezinka (1951 – II nagroda). Do najważniejszych realizacji zaliczyć należy: Pomnik Obrońców i Wyzwolicieli Gdyni 1939 -45 (Gdynia – Redłowo 1968 70), Pomnik Ku Czci Żołnierzy poległych w 1939 roku w Chojnicach (1950), rekonstrukcje zabytkowych rzeźb z Gdańsku w latach 1952 – 54. Laureat nagrody ZPAP za wystawę indywidualną (Warszawa 1965) i nagrody Prezydium WRN i Zarządu Okręgu ZPAP w Gdańsku, 1966.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.