Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Łomnicka K., Jaxa. Soter August Jaxa-Małachowski 1867-1952, Grzegorz Kudelski, Warszawa 2014.
Gra światłocienia wymalowana na płaszczyźnie białej ściany i niewielkiego okna, a do tego soczysta, głęboka zieleń, niemal wyrastająca z ram obrazu sprawiają, że ta kompozycja Jaxy-Małachowskiego jest niezwykle plastyczna. Na uwagę zasługuje temat kompozycji, który z pozoru mało zajmujący, ukazał artysta z całym swoim malarskim kunsztem i pomysłowością. Przedstawienia wiejskich zabudowań, strumyków czy leśnych ścieżek pojawiały się na płótnach artysty podczas pobytów w rodzinnym Wolanowie, a także jako efekt odwiedzin u siostry w majątku Uszkowice czy Kimirz. Rewolucja październikowa, która wybuchła w 1917 roku, bezpośrednio wpłynęła na rodzinę Jaxy-Małachowskiego. Ich majątek w Wolanowie został skonfiskowany. Powstałe z tego miejsca obrazy nabrały tym samym jeszcze większej wartości sentymentalnej.
gwasz, papier; 33 x 23,5 cm w świetle ramy;
sygn. i dat. p. d.: "S Jaxa / 1917";
na odwrocie autorska pieczęć z informacjami o pracy: Tytuł Sciana / Rozmiary 34 1/2 26 Cena 2000 / SOTER JAXA MAŁACHOWSKI / Adres / KRAKÓW, Zygmunta Augusta 7.
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Łomnicka K., Jaxa. Soter August Jaxa-Małachowski 1867-1952, Grzegorz Kudelski, Warszawa 2014.
Gra światłocienia wymalowana na płaszczyźnie białej ściany i niewielkiego okna, a do tego soczysta, głęboka zieleń, niemal wyrastająca z ram obrazu sprawiają, że ta kompozycja Jaxy-Małachowskiego jest niezwykle plastyczna. Na uwagę zasługuje temat kompozycji, który z pozoru mało zajmujący, ukazał artysta z całym swoim malarskim kunsztem i pomysłowością. Przedstawienia wiejskich zabudowań, strumyków czy leśnych ścieżek pojawiały się na płótnach artysty podczas pobytów w rodzinnym Wolanowie, a także jako efekt odwiedzin u siostry w majątku Uszkowice czy Kimirz. Rewolucja październikowa, która wybuchła w 1917 roku, bezpośrednio wpłynęła na rodzinę Jaxy-Małachowskiego. Ich majątek w Wolanowie został skonfiskowany. Powstałe z tego miejsca obrazy nabrały tym samym jeszcze większej wartości sentymentalnej.