To malownicze przedstawienie portu z fantastyczną architekturą nabrzeża w głębi, łodziami na poruszonych wodach zatoki i licznymi postaciami kupców i robotników uwijających się przy towarach na skrawku lądu na pierwszym planie jest najpewniej dziełem osiemnastowiecznego malarza flamandzkiego. W stonowanej kolorystyce błękitnawych szarości i budowie pejzażu z kulisą spiętrzonych form architektury, która zamyka kompozycję, obraz przypomina też w pewnym stopniu realizacje holenderskiego pejzażysty Thomasa Heeremansa (ok. 1641-1697), lecz bliższe pokrewieństwa odnaleźć można jednak w osiemnastowiecznych dziełach powstałych z inspiracji twórczością Davida Teniersa mł. Chodzi tu przede wszystkim o gobelin z tzw. "teniersowskiej serii z Mannheim", która powstała w warsztacie tkackim w Mannheim w latach 1701-1706 według kartonów wykonanych przez Caspara van der Borghta i Hieronymusa le Clercka w oparciu o obrazy i grafiki Davida Teniersa mł. (cała seria obecnie w Staatliche Schlösser und Gärten Baden-Württemberg w Stuttgarcie). Gobelin przedstawiający port rybny, którego kompozycja bazuje luźno na obrazie Teniersa z Dyrham Park, National Trust w Anglii, jest w tym wypadku najbliższym materiałem porównawczym. Zrąb dość fantastycznych form architektury, łodzie, a przede wszystkim dekoracyjny rysunek fal i chmur oraz kolorystyka szarości i błękitów z lokalnym kolorem czerwieni w ubiorach postaci, wykazują duże podobieństwo w obu obiektach. Obraz jest dekoracyjny i ciekawy, umiejętnie oddany ruch fal i chmur oraz narracyjny sztafaż ożywiają malowniczą kompozycję.

35
nieokreślony, flamandzki, XVIII w. Malarz

SCENA W PORCIE

Olej, płótno; 83,7 x 68 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

To malownicze przedstawienie portu z fantastyczną architekturą nabrzeża w głębi, łodziami na poruszonych wodach zatoki i licznymi postaciami kupców i robotników uwijających się przy towarach na skrawku lądu na pierwszym planie jest najpewniej dziełem osiemnastowiecznego malarza flamandzkiego. W stonowanej kolorystyce błękitnawych szarości i budowie pejzażu z kulisą spiętrzonych form architektury, która zamyka kompozycję, obraz przypomina też w pewnym stopniu realizacje holenderskiego pejzażysty Thomasa Heeremansa (ok. 1641-1697), lecz bliższe pokrewieństwa odnaleźć można jednak w osiemnastowiecznych dziełach powstałych z inspiracji twórczością Davida Teniersa mł. Chodzi tu przede wszystkim o gobelin z tzw. "teniersowskiej serii z Mannheim", która powstała w warsztacie tkackim w Mannheim w latach 1701-1706 według kartonów wykonanych przez Caspara van der Borghta i Hieronymusa le Clercka w oparciu o obrazy i grafiki Davida Teniersa mł. (cała seria obecnie w Staatliche Schlösser und Gärten Baden-Württemberg w Stuttgarcie). Gobelin przedstawiający port rybny, którego kompozycja bazuje luźno na obrazie Teniersa z Dyrham Park, National Trust w Anglii, jest w tym wypadku najbliższym materiałem porównawczym. Zrąb dość fantastycznych form architektury, łodzie, a przede wszystkim dekoracyjny rysunek fal i chmur oraz kolorystyka szarości i błękitów z lokalnym kolorem czerwieni w ubiorach postaci, wykazują duże podobieństwo w obu obiektach. Obraz jest dekoracyjny i ciekawy, umiejętnie oddany ruch fal i chmur oraz narracyjny sztafaż ożywiają malowniczą kompozycję.