Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Pięknie malowana, niezwykle nastrojowa scena rodzajowa, należy z pewnością do najciekawszych kompozycji olejnych tego autora oferowanych w ostatnim czasie. Artysta mistrzowsko oddał realizm motywu, zarówno w ujęciu postaci grzejących się przy ognisku, przedstawieniach zwierząt, jak i w ukazaniu delikatnie zamglonego, zimowego lasu. Prezentowana tematyka należała do jego ulubionych. Ma w sobie lekkość i humor, głównie dzięki postaciom młodych dziewcząt, ożywiających kompozycję także pod względem koloru - barwnych chust i spódnic, przełamujących wszechobecną biel i szarość. Okazały format dzieła ułatwia przeniesienie się do wykreowanej przez malarza rzeczywistości, jest przy tym bardzo dekoracyjny.
Wasilewski (utożsamiany też z nazwiskiem Zygmuntowicz), nie posiadał wykształcenia akademickiego, mimo to, jego niezaprzeczalny talent zapewnił mu popularność i uznanie, szczególnie w okresie międzywojennym. Współpracował z Wojciechem Kossakiem, wystawiał m. in. w warszawskiej Zachęcie i innych polskich miastach. W jego dorobku dostrzega się nawiązania do malarstwa Brandta czy Wierusza-Kowalskiego, ale pozostawił na płótnach także wyraźny, autorski sznyt, choćby w sposobie przedstawiania przyrody.
olej, płótno; 98,5 x 149 cm;
sygn. p. d.: Cz. Wasilewski
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Pięknie malowana, niezwykle nastrojowa scena rodzajowa, należy z pewnością do najciekawszych kompozycji olejnych tego autora oferowanych w ostatnim czasie. Artysta mistrzowsko oddał realizm motywu, zarówno w ujęciu postaci grzejących się przy ognisku, przedstawieniach zwierząt, jak i w ukazaniu delikatnie zamglonego, zimowego lasu. Prezentowana tematyka należała do jego ulubionych. Ma w sobie lekkość i humor, głównie dzięki postaciom młodych dziewcząt, ożywiających kompozycję także pod względem koloru - barwnych chust i spódnic, przełamujących wszechobecną biel i szarość. Okazały format dzieła ułatwia przeniesienie się do wykreowanej przez malarza rzeczywistości, jest przy tym bardzo dekoracyjny.
Wasilewski (utożsamiany też z nazwiskiem Zygmuntowicz), nie posiadał wykształcenia akademickiego, mimo to, jego niezaprzeczalny talent zapewnił mu popularność i uznanie, szczególnie w okresie międzywojennym. Współpracował z Wojciechem Kossakiem, wystawiał m. in. w warszawskiej Zachęcie i innych polskich miastach. W jego dorobku dostrzega się nawiązania do malarstwa Brandta czy Wierusza-Kowalskiego, ale pozostawił na płótnach także wyraźny, autorski sznyt, choćby w sposobie przedstawiania przyrody.