Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska



Pięknie malowana, niezwykle nastrojowa scena rodzajowa, należy z pewnością do najciekawszych kompozycji olejnych tego autora oferowanych w ostatnim czasie. Artysta mistrzowsko oddał realizm motywu, zarówno w ujęciu postaci grzejących się przy ognisku, przedstawieniach zwierząt, jak i w ukazaniu delikatnie zamglonego, zimowego lasu. Prezentowana tematyka należała do jego ulubionych. Ma w sobie lekkość i humor, głównie dzięki postaciom młodych dziewcząt, ożywiających kompozycję także pod względem koloru - barwnych chust i spódnic, przełamujących wszechobecną biel i szarość. Okazały format dzieła ułatwia przeniesienie się do wykreowanej przez malarza rzeczywistości, jest przy tym bardzo dekoracyjny.

Wasilewski (utożsamiany też z nazwiskiem Zygmuntowicz), nie posiadał wykształcenia akademickiego, mimo to, jego niezaprzeczalny talent zapewnił mu popularność i uznanie, szczególnie w okresie międzywojennym. Współpracował z Wojciechem Kossakiem, wystawiał m. in. w warszawskiej Zachęcie i innych polskich miastach. W jego dorobku dostrzega się nawiązania do malarstwa Brandta czy Wierusza-Kowalskiego, ale pozostawił na płótnach także wyraźny, autorski sznyt, choćby w sposobie przedstawiania przyrody.

22
Czesław WASILEWSKI (Ignacy ZYGMUNTOWICZ) (1875 Warszawa - 1947 Łódź)

Scena rodzajowa w zimowym pejzażu

olej, płótno; 98,5 x 149 cm;
sygn. p. d.: Cz. Wasilewski

Zobacz katalog

Polski Dom Aukcyjny

XLVII Aukcja: Sztuka Dawna

28.11.2024

18:30

Cena wywoławcza: 35 000 zł
Estymacja: 40 000 - 50 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska



Pięknie malowana, niezwykle nastrojowa scena rodzajowa, należy z pewnością do najciekawszych kompozycji olejnych tego autora oferowanych w ostatnim czasie. Artysta mistrzowsko oddał realizm motywu, zarówno w ujęciu postaci grzejących się przy ognisku, przedstawieniach zwierząt, jak i w ukazaniu delikatnie zamglonego, zimowego lasu. Prezentowana tematyka należała do jego ulubionych. Ma w sobie lekkość i humor, głównie dzięki postaciom młodych dziewcząt, ożywiających kompozycję także pod względem koloru - barwnych chust i spódnic, przełamujących wszechobecną biel i szarość. Okazały format dzieła ułatwia przeniesienie się do wykreowanej przez malarza rzeczywistości, jest przy tym bardzo dekoracyjny.

Wasilewski (utożsamiany też z nazwiskiem Zygmuntowicz), nie posiadał wykształcenia akademickiego, mimo to, jego niezaprzeczalny talent zapewnił mu popularność i uznanie, szczególnie w okresie międzywojennym. Współpracował z Wojciechem Kossakiem, wystawiał m. in. w warszawskiej Zachęcie i innych polskich miastach. W jego dorobku dostrzega się nawiązania do malarstwa Brandta czy Wierusza-Kowalskiego, ale pozostawił na płótnach także wyraźny, autorski sznyt, choćby w sposobie przedstawiania przyrody.