REPRODUKOWANY:
– Kiejstut Bereźnicki. Malarstwo i rysunek, red. Bogusław Deptuła, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie 2015, s. 57.

WYSTAWIANY:
– Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 2015
– Muzeum im. ks. Dr Władysława Łęgi, Grudziądz, 2015


W latach 70. XX wieku Kiejstut Bereźnicki zaczął podejmować tematy religijne, pasyjne. Artysta, podziwiając tradycję malarstwa holenderskiego XVII w., tworzył figuratywne przedstawienia o zunifikowanych cechach zobrazowanych postaci, równocześnie stosownie je uwspółcześniając. Płótna utrzymane są w stonowanej gamie barwnej, ponieważ kolor – płaszczyzna przez niego wy- znaczona, był dla Kiejstuta Bereźnickiego jednym z ważniejszych elementów dzieła. Obrazy artysty, mimo realistycznego charakteru, nie są dosłownymi cytatami czy ilustracjami scen biblijnych. Próżno szukać w nich gwałtowności, czy emocjonalnych uniesień, ich statyczny charakter sprzyja kontemplacji. Przyjaciel malarza Paweł Huelle powiedział: „Patrząc na obrazy Bereźnickiego widzę w nich zaproszenie do medytacji. Ich rytm, ich wewnętrzna cisza, wreszcie nieustanne pogłębianie kilku zaledwie, ale niesłychanie ważnych motywów egzystencji, są jak powrót do źródeł”.
(źródło: petronews.pl)

34
Kiejstut BEREŹNICKI (ur. 1935, Poznań)

Scena pasyjna - nowa. Złożenie, 2009-2015

olej, płótno; 200 x 135 cm;
sygn., dat. i opisany w kompozycji: SCENA PASYJNA NOWA [na belce górnej] / ZŁOŻENIE. 2015. K. B. [na belce dolnej] oraz powtórzona data i sygnatura z inskrypcją na płycie grobowca.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

REPRODUKOWANY:
– Kiejstut Bereźnicki. Malarstwo i rysunek, red. Bogusław Deptuła, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie 2015, s. 57.

WYSTAWIANY:
– Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 2015
– Muzeum im. ks. Dr Władysława Łęgi, Grudziądz, 2015


W latach 70. XX wieku Kiejstut Bereźnicki zaczął podejmować tematy religijne, pasyjne. Artysta, podziwiając tradycję malarstwa holenderskiego XVII w., tworzył figuratywne przedstawienia o zunifikowanych cechach zobrazowanych postaci, równocześnie stosownie je uwspółcześniając. Płótna utrzymane są w stonowanej gamie barwnej, ponieważ kolor – płaszczyzna przez niego wy- znaczona, był dla Kiejstuta Bereźnickiego jednym z ważniejszych elementów dzieła. Obrazy artysty, mimo realistycznego charakteru, nie są dosłownymi cytatami czy ilustracjami scen biblijnych. Próżno szukać w nich gwałtowności, czy emocjonalnych uniesień, ich statyczny charakter sprzyja kontemplacji. Przyjaciel malarza Paweł Huelle powiedział: „Patrząc na obrazy Bereźnickiego widzę w nich zaproszenie do medytacji. Ich rytm, ich wewnętrzna cisza, wreszcie nieustanne pogłębianie kilku zaledwie, ale niesłychanie ważnych motywów egzystencji, są jak powrót do źródeł”.
(źródło: petronews.pl)