Proweniencja:
kolekcja prywatna, Austria
Bibliografia:
Ostrowski J. K., Piotr Michałowski, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985.
„ […] nie zapomni się Piotra Michałowskiego, artysty-amatora, dzielnego męża stanu. Jego szarże ułanów, jego utarczki posiadają energię rysunku, połączonego z prawdą i tę brawurę pędzla, która chyba da się porównać z francuskim Gericaultem. […]”.
Wojciech Korneli Stattler
Rozbudowane sceny batalistyczne wykonane akwarelą, są rzadkością wśród dostępnych publicznie dzieł Piotra Michałowskiego. Dodatkowo praca posiada sygnaturę, co przy fakcie, że artysta niezwykle oszczędnie umieszczał swoje nazwisko na pracach, czyni z niej kolekcjonerski unikat. Dynamiczna kompozycja przedstawia potężne armie ścierające się ze sobą w zaciekłej walce. Wyraźnie zaakcentowany jest pierwszy plan z postaciami żołnierzy na koniach i mocniejszymi plamami kolorystycznymi czerwieni, bieli, błękitu. Na drugim planie kompozycji, figury zlewają się ze sobą, podkreślając brawurę potyczki. Michałowski wykorzystując śmiało kładzione warstwy koloru, w mistrzowski dla siebie sposób stworzył pełnowymiarową kompozycję w ulubionym temacie. Artyście nie zależało na realistycznym oddaniu przebiegu bitwy. W tym obrazie dużą rolę odgrywa ekspresja i znakomicie oddane napięcie w rozgrywającej się scenie rodzajowej.
Piotra Michałowskiego uważa się za najznakomitszego polskiego malarza romantycznego. Najczęściej w swoich dziełach przedstawiał tematykę wojen napoleońskich, portrety żołnierskie czy studia koni. Był znany także jako oddany patriota i urzędnik państwowy. Co ciekawe, malarstwo traktował jako wielką pasję, którą rozwijał choćby podczas pobytu w Paryżu w pracowni Charleta. Nie miała być z założenia źródłem dochodu, dlatego z reguły nie wystawiał i nie datował swoich prac. To wielkie umiłowanie sztuki i nietuzinkowy talent, doprowadziły jednak do zapisania artysty w kanonie najwybitniejszych.
akwarela, papier; 8 x 16,5 cm;
sygn. p. d.: "P. Michałowski"
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Austria
Bibliografia:
Ostrowski J. K., Piotr Michałowski, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985.
„ […] nie zapomni się Piotra Michałowskiego, artysty-amatora, dzielnego męża stanu. Jego szarże ułanów, jego utarczki posiadają energię rysunku, połączonego z prawdą i tę brawurę pędzla, która chyba da się porównać z francuskim Gericaultem. […]”.
Wojciech Korneli Stattler
Rozbudowane sceny batalistyczne wykonane akwarelą, są rzadkością wśród dostępnych publicznie dzieł Piotra Michałowskiego. Dodatkowo praca posiada sygnaturę, co przy fakcie, że artysta niezwykle oszczędnie umieszczał swoje nazwisko na pracach, czyni z niej kolekcjonerski unikat. Dynamiczna kompozycja przedstawia potężne armie ścierające się ze sobą w zaciekłej walce. Wyraźnie zaakcentowany jest pierwszy plan z postaciami żołnierzy na koniach i mocniejszymi plamami kolorystycznymi czerwieni, bieli, błękitu. Na drugim planie kompozycji, figury zlewają się ze sobą, podkreślając brawurę potyczki. Michałowski wykorzystując śmiało kładzione warstwy koloru, w mistrzowski dla siebie sposób stworzył pełnowymiarową kompozycję w ulubionym temacie. Artyście nie zależało na realistycznym oddaniu przebiegu bitwy. W tym obrazie dużą rolę odgrywa ekspresja i znakomicie oddane napięcie w rozgrywającej się scenie rodzajowej.
Piotra Michałowskiego uważa się za najznakomitszego polskiego malarza romantycznego. Najczęściej w swoich dziełach przedstawiał tematykę wojen napoleońskich, portrety żołnierskie czy studia koni. Był znany także jako oddany patriota i urzędnik państwowy. Co ciekawe, malarstwo traktował jako wielką pasję, którą rozwijał choćby podczas pobytu w Paryżu w pracowni Charleta. Nie miała być z założenia źródłem dochodu, dlatego z reguły nie wystawiał i nie datował swoich prac. To wielkie umiłowanie sztuki i nietuzinkowy talent, doprowadziły jednak do zapisania artysty w kanonie najwybitniejszych.