Proweniencja:
– Paryż, kolekcja prywatna;
– Paryż, Collin du Bocage, aukcja 16 III 2011, poz. 34;
– Warszawa, kolekcja prywatna.

Obu obrazom towarzyszą certyfikaty autentyczności autorstwa francuskiego rzeczoznawcy Rene Milleta (Paryż, 7 II 2018) oraz opinie Janusza Macieja Michałowskiego (Warszawa, V 2018), znawcy i badacza twórczości J.P. Norblina, autora licznych publikacji i opracowań dotyczących twórczości tego artysty.

Autor załączonej ekspertyzy – Janusz M. Michałowski – po przeprowadzeniu szczegółowej analizy, określa miejsce i czas powstania obu obrazów na „francuski“ okres twórczości Norblina, jeszcze przed przybyciem artysty do Polski w roku 1774. W dziełach z tego okresu wyodrębnia się trojakie inspiracje – malarstwem Antoine’a Watteau, sztuką Rembrandta (grafika!) oraz malarstwem holenderskim XVII wieku. W obu prezentowanych obrazach, zarówno w Scenie batalistycznej jak i w Scenie przed karczmą, dostrzegalne są niewątpliwe nawiązania właśnie do pejzażowego malarstwa holenderskiego – motywy pejzażowe (wiatrak), gra światła na zachmurzonym niebie czy obniżenie linii horyzontu, zabieg, który na stałe wszedł do repertuaru stosowanych przez Norblina rozwiązań malarskich. Charakterystyczne jest także stłoczenie i ruch postaci, zaznaczonych swobodnie kilkoma pociągnięciami pędzla.
Obie kompozycje – Scena batalistyczna i Scena przed karczmą stanowią uzupełniającą się całość. Ukazują różnorodne oblicza i możliwości Jana Piotra Norblina, artysty, który tak silnie zapisał się w dziejach polskiej sztuki.

18
Jan Piotr NORBLIN de la GOURDAINE (1745 Misy-Faut-Yonne - 1830 Paryż)

SCENA BATALISTYCZNA, przed 1774 oraz SCENA PRZED KARCZMĄ, przed 1774

SCENA BATALISTYCZNA, przed 1774
olej, deska
18,7 x 27,3 cm
p.d.: słabo czytelny napis czerwoną farbą: [...] Paris
na odwrocie:
– u góry nieczytelny napis;
– w p.d. rogu pieczęć lakowa z odmianą herbu Sulima

SCENA PRZED KARCZMĄ, przed 1774
olej, deska
18,7 x 27,3 cm
p.d.: słabo czytelny napis czerwoną farbą: [...] P [...]
na odwrocie:
– w p.d. rogu pieczęć lakowa z odmianą herbu Sulima;
– w p.g. rogu nalepka z numerem: 4070/22;
– na górnej listwie ramy owalna, drukowana nalepka: Wandenberg Freres. | DOREUS MIROITIERS | 10, Place Delaborde, | 1 & 3 Rue de. Vienne, | Paris
– na dolnej listwie ramy – przeciwnie do kompozycji – nieczytelny napis

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
– Paryż, kolekcja prywatna;
– Paryż, Collin du Bocage, aukcja 16 III 2011, poz. 34;
– Warszawa, kolekcja prywatna.

Obu obrazom towarzyszą certyfikaty autentyczności autorstwa francuskiego rzeczoznawcy Rene Milleta (Paryż, 7 II 2018) oraz opinie Janusza Macieja Michałowskiego (Warszawa, V 2018), znawcy i badacza twórczości J.P. Norblina, autora licznych publikacji i opracowań dotyczących twórczości tego artysty.

Autor załączonej ekspertyzy – Janusz M. Michałowski – po przeprowadzeniu szczegółowej analizy, określa miejsce i czas powstania obu obrazów na „francuski“ okres twórczości Norblina, jeszcze przed przybyciem artysty do Polski w roku 1774. W dziełach z tego okresu wyodrębnia się trojakie inspiracje – malarstwem Antoine’a Watteau, sztuką Rembrandta (grafika!) oraz malarstwem holenderskim XVII wieku. W obu prezentowanych obrazach, zarówno w Scenie batalistycznej jak i w Scenie przed karczmą, dostrzegalne są niewątpliwe nawiązania właśnie do pejzażowego malarstwa holenderskiego – motywy pejzażowe (wiatrak), gra światła na zachmurzonym niebie czy obniżenie linii horyzontu, zabieg, który na stałe wszedł do repertuaru stosowanych przez Norblina rozwiązań malarskich. Charakterystyczne jest także stłoczenie i ruch postaci, zaznaczonych swobodnie kilkoma pociągnięciami pędzla.
Obie kompozycje – Scena batalistyczna i Scena przed karczmą stanowią uzupełniającą się całość. Ukazują różnorodne oblicza i możliwości Jana Piotra Norblina, artysty, który tak silnie zapisał się w dziejach polskiej sztuki.