Studia artystyczne odbył w l. 1861-1872 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza. Swe umiejętności malarskie doskonalił w okresie 1872-1877 w wiedeńskiej akademii w pracowniach E. Lichtenfelsa i C. Würzingera. Wielokrotnie wystawiał swe prace w krakowskim i lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych (1863, 1866-67, 1972, 1876, 1888). Repertuar tematyczny artysty obejmował pejzaże, głównie podkrakowskie, sceny batalistyczne i rodzajowe epizody. Dobre opanowanie rysunkowego warsztatu i zmysł obserwacji pozwalały mu trafnie odtwarzać sylwetki galopujących koni, rozpędzone końskie zaprzęgi i ścierających się w walce jeźdźców. Oferowany obraz przedstawia jeden z ulubionych tematów artysty, scenę walki husarza z kozakiem na rozległym, ukraińskim stepie. Wybór tematu pozwala malarzowi na prezentację swych artystycznych możliwości w zakresie oddania dynamiki ruchu jeźdźców i koni, trafnego reżyserowania grup walczących żołnierzy na dalszych planach, a także oddania kolorystyki i atmosfery stepu. Te umiejętności zapewniły artyście powodzenie w kręgach koneserów europejskich metropolii z Wiedniem na czele.
olej, deska, 19 x 35
sygn. p. d.: L. Gędłek. Wien; na rewersie napis: #11/# 4275/ "Der Kampf um die Fahne"
Studia artystyczne odbył w l. 1861-1872 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza. Swe umiejętności malarskie doskonalił w okresie 1872-1877 w wiedeńskiej akademii w pracowniach E. Lichtenfelsa i C. Würzingera. Wielokrotnie wystawiał swe prace w krakowskim i lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych (1863, 1866-67, 1972, 1876, 1888). Repertuar tematyczny artysty obejmował pejzaże, głównie podkrakowskie, sceny batalistyczne i rodzajowe epizody. Dobre opanowanie rysunkowego warsztatu i zmysł obserwacji pozwalały mu trafnie odtwarzać sylwetki galopujących koni, rozpędzone końskie zaprzęgi i ścierających się w walce jeźdźców. Oferowany obraz przedstawia jeden z ulubionych tematów artysty, scenę walki husarza z kozakiem na rozległym, ukraińskim stepie. Wybór tematu pozwala malarzowi na prezentację swych artystycznych możliwości w zakresie oddania dynamiki ruchu jeźdźców i koni, trafnego reżyserowania grup walczących żołnierzy na dalszych planach, a także oddania kolorystyki i atmosfery stepu. Te umiejętności zapewniły artyście powodzenie w kręgach koneserów europejskich metropolii z Wiedniem na czele.