Założeniem projektu Zielnik, który rozpoczął się w wiosną 2016 roku,, była podróż artysty do często zapomnianych "niemiejsc pamięci", na obszarze których doszło do traumatycznych wydarzeń historycznych. Wyprawa ta miała na celu dotarcie do zacierających się w czasie wspomnień i uwrażliwienie na otaczający nas krajobraz. Projekt ma charakter transgresywny. Warstwa antropologiczna przenika się tu z botaniką. Gromadzenie i utrwalanie za pomocą słowa pisanego wspomnień ludzi zamieszkujących owe okolice, łączy się ze zbieraniem i preparowaniem występujących tam roślin. Miejsca, które odnajduje artysta, nie posiadają jednorodnego charakteru, można je jednak sklasyfikować jako tereny zbiorowych mordów oraz pochówku nie tylko żołnierzy i jeńców wojennych, a często całych rodzin, grup etnicznych czy wyznaniowych.
Łukasz Surowiec (ur. w 1985 r. w Rzeszowie) jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Prace Surowca prezentowane były na indywidualnych ekspozycjach, m.in. Umierać się nikt nie boi w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2014), Poczekalnia w CSW Znaki Czasu (2014), Dziady w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2013), Szwedzkie gołębie w Kalmar Konstmuseum w Kalmarze (2012) czy Nice to Meet You w Art Agenda Nova w Krakowie oraz wielokrotnie na wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. Procedures for the head/Polish Art Today w Kunsthalle Bratislava (2015), Critical Juncture podczas Kochi Muziris Biennale w Indiach (2014), East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition w City Hall Exhibition Hall w Hong Kongu (2013), Air de Pologne w De Garage w Mechelen w Belgii (2012), czy podczas 7 Berlin Biennale w Kunst Werke w Berlinie (2012).
technika własna (rośliny, żywica transparentna), 38 x 39,5 cm
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiZałożeniem projektu Zielnik, który rozpoczął się w wiosną 2016 roku,, była podróż artysty do często zapomnianych "niemiejsc pamięci", na obszarze których doszło do traumatycznych wydarzeń historycznych. Wyprawa ta miała na celu dotarcie do zacierających się w czasie wspomnień i uwrażliwienie na otaczający nas krajobraz. Projekt ma charakter transgresywny. Warstwa antropologiczna przenika się tu z botaniką. Gromadzenie i utrwalanie za pomocą słowa pisanego wspomnień ludzi zamieszkujących owe okolice, łączy się ze zbieraniem i preparowaniem występujących tam roślin. Miejsca, które odnajduje artysta, nie posiadają jednorodnego charakteru, można je jednak sklasyfikować jako tereny zbiorowych mordów oraz pochówku nie tylko żołnierzy i jeńców wojennych, a często całych rodzin, grup etnicznych czy wyznaniowych.
Łukasz Surowiec (ur. w 1985 r. w Rzeszowie) jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Prace Surowca prezentowane były na indywidualnych ekspozycjach, m.in. Umierać się nikt nie boi w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2014), Poczekalnia w CSW Znaki Czasu (2014), Dziady w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2013), Szwedzkie gołębie w Kalmar Konstmuseum w Kalmarze (2012) czy Nice to Meet You w Art Agenda Nova w Krakowie oraz wielokrotnie na wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in. Procedures for the head/Polish Art Today w Kunsthalle Bratislava (2015), Critical Juncture podczas Kochi Muziris Biennale w Indiach (2014), East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition w City Hall Exhibition Hall w Hong Kongu (2013), Air de Pologne w De Garage w Mechelen w Belgii (2012), czy podczas 7 Berlin Biennale w Kunst Werke w Berlinie (2012).