wymiary: 91 x 128 cm,
olej, płótno
sygnowany l.d.: A.Wierusz-Kowalski
Na odwrocie płótna trzy zatarte owalne stemple z czytelną częścią napisu: Adrian /.../ MÜNCHEN /.../.
Na krośnie napis: E X 940; ponadto nalepka z napisem atramentem: Berenbau; także firmowa drukowana nalepka: R. LÉRONDELLE | Emballage d’Objects d’art. | 76, Rue Blanche, PARIS.
Na ramie drukowana nalepka: AMSLER & BOTHART | KGL. HOFKUNSTHAND 2G. | BERLIN W. BEHRENSTR. 29a
Samotne wilki w śnieżnym pustkowiu mroźnej zimowej nocy były jednym z ulubionych tematów obrazów Wierusza-Kowalskiego, który - począwszy od lat 80. XIX w. aż po lata późnej twórczości - namalował wiele wersji i wariantów takich kompozycji (Samotnik, Rabuś, Na placówce - basior czatujący, W lutym na Litwie i inne). Obrazy te należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych jego prac, a płótno zatytułowane Melancholik zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium. „Najsłynniejsze były sceny z wilkami - pisał Eligiusz Niewiadomski - Wierusz Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [a obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty“.
Artysta malował wilki i z natury - w majątku w Mikorzynie trzymał żywe zwierzęta, i z modeli - w pracowni monachijskiej miał dwa wypchane wilki: stojącego i spiętego w skoku. Do tego zespołu obrazów należy też prezentowany Samotny wilk, obraz z ciemnym nurtem rzeki płynącej przez śnieżną pustać i łuną rozświetlającą nocne niebo, powstały ok. roku 1890. Kontrast sylwetki samotnego, walczącego o przetrwanie drapieżnika i groźnego w swej martwocie krajobrazu potęguje ekspresję i buduje swoistą symbolikę tego płótna.