Porównaj: Zbigniew Taranienko, Eugeniusz Markowski, Warszawa 2005, s. 55 i 119.

PROWENIENCJA:
– Zakup bezpośrednio od spadkobierców artysty;
– Kolekcja prywatna, Warszawa.


Malarstwo Eugeniusza Markowskiego wiązane jest z nurtem nowej figuracji ze względu na nieskrepowaną, „dziką” formę wypowiedzi artystycznej.
Twórca obrazuje uproszczone, zoomorficzne postacie używając do tego intensywnych, czystych barw nadających ekspresyjny wyraz często hieratycznym kompozycjom, ledwo mieszczącym się w ramach płótna.
W pracach artysty można poszukiwać archetypów oraz symbolicznego czy moralizatorsko-krytycznego wydźwięku, równocześnie uogólnionego do pierwotnych potrzeb czy cech rodzaju ludzkiego. Części kompozycji Markowskiego towarzyszą literackie cytaty zawarte na marginesach obrazów, stanowiące komentarz do tego, co zobrazowane przez artystę.
Malarz, w 1938 roku ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, jednak początkowo oddał się karierze dyplomaty i dziennikarza. Do Polski powrócił w 1955 roku i dopiero wtedy zaczął malować. Eugeniusz Markowski tworzył serie obrazów o analogicznych tytułach a różnych numerach. Wielokrotnie opracowywał nurtujący go temat.

22
Eugeniusz MARKOWSKI (1912 Warszawa - 2007 Warszawa)

Sabinki 4, 1989

olej, płótno; 100 x 92 cm;
sygn. i opisany przy prawej krawędzi, u dołu: WARSZAWA E. MARKOWSKI;
opisany na odwrocie, na krośnie malarskim: WARSZAWA „SABINKI 4-KOL” 1989.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Porównaj: Zbigniew Taranienko, Eugeniusz Markowski, Warszawa 2005, s. 55 i 119.

PROWENIENCJA:
– Zakup bezpośrednio od spadkobierców artysty;
– Kolekcja prywatna, Warszawa.


Malarstwo Eugeniusza Markowskiego wiązane jest z nurtem nowej figuracji ze względu na nieskrepowaną, „dziką” formę wypowiedzi artystycznej.
Twórca obrazuje uproszczone, zoomorficzne postacie używając do tego intensywnych, czystych barw nadających ekspresyjny wyraz często hieratycznym kompozycjom, ledwo mieszczącym się w ramach płótna.
W pracach artysty można poszukiwać archetypów oraz symbolicznego czy moralizatorsko-krytycznego wydźwięku, równocześnie uogólnionego do pierwotnych potrzeb czy cech rodzaju ludzkiego. Części kompozycji Markowskiego towarzyszą literackie cytaty zawarte na marginesach obrazów, stanowiące komentarz do tego, co zobrazowane przez artystę.
Malarz, w 1938 roku ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, jednak początkowo oddał się karierze dyplomaty i dziennikarza. Do Polski powrócił w 1955 roku i dopiero wtedy zaczął malować. Eugeniusz Markowski tworzył serie obrazów o analogicznych tytułach a różnych numerach. Wielokrotnie opracowywał nurtujący go temat.