Stworzona przez Jana Dobkowskiego na wazonie OKO kompozycja to kontynuacja zaczętego pod koniec lat 60. cyklu "Wszechbędąca". Jak pisze o nim Sylwia Szymaniak "(...) "Wszechbędąca" to symboliczna, wszechobecna zjawa otaczająca swoją kobiecością, pełna cielesnego nieskrępowania. (...) Wyraża ona to, co najistotniejsze dla tego autora: wolność tworzenia, współistnienie z naturą i przestrzenią, wszechogarniającą myśl." Tym razem postać Wszechbędącej z prywatnej mitologii malarza łączy się z prasłowiańskim bóstwem o czterech twarzach Światowidem, stając się tym samym bytem zawierającym pierwiastek żeński i męski. Wazon staje się więc rodzajem przynoszącego szczęście, zapewniającego urodzaj i płodność totemu.

Jan Dobkowski (ur. 1942) to malarz, rysownik, twórca akcji i aranżacji przestrzennych we wnętrzach i w pejzażu ("interwencje"). W latach 1962-1968 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współzałożyciel (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy Neo- NeoNeo (1967-1970). Prace Jana Dobkowskiego znajdują się w licznych zbiorach zarówno w Polsce jak i za granicą, między innymi w Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum S. Guggenheima w Nowym Jorku, Love Arts Museum w Miami, Rose Museum of Art w Waltham (Mass.), Everson Museum of Art w Nowym Jorku, Center of Modern Art w Oklahomie, Australian National University w Canberze.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.

5
Jan DOBKOWSKI (ur. 1942)

Ś́wiatowid, 2018,

ceramika szlachetna, malowany podszkliwnie zielenią chromową, szkliwo przezroczyste, akryl naszkliwny, unikat
wys. 78 cm, średnica 25 cm,
u dołu: OKO / Malwina Konopacka / 2018 / Teresa / No 8 / Jan Dobkowski
SPRAGNIENI PIĘKNA 2018 / MNW / Przyjaciele

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Stworzona przez Jana Dobkowskiego na wazonie OKO kompozycja to kontynuacja zaczętego pod koniec lat 60. cyklu "Wszechbędąca". Jak pisze o nim Sylwia Szymaniak "(...) "Wszechbędąca" to symboliczna, wszechobecna zjawa otaczająca swoją kobiecością, pełna cielesnego nieskrępowania. (...) Wyraża ona to, co najistotniejsze dla tego autora: wolność tworzenia, współistnienie z naturą i przestrzenią, wszechogarniającą myśl." Tym razem postać Wszechbędącej z prywatnej mitologii malarza łączy się z prasłowiańskim bóstwem o czterech twarzach Światowidem, stając się tym samym bytem zawierającym pierwiastek żeński i męski. Wazon staje się więc rodzajem przynoszącego szczęście, zapewniającego urodzaj i płodność totemu.

Jan Dobkowski (ur. 1942) to malarz, rysownik, twórca akcji i aranżacji przestrzennych we wnętrzach i w pejzażu ("interwencje"). W latach 1962-1968 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współzałożyciel (wraz z Jerzym Jurrym Zielińskim) grupy Neo- NeoNeo (1967-1970). Prace Jana Dobkowskiego znajdują się w licznych zbiorach zarówno w Polsce jak i za granicą, między innymi w Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum S. Guggenheima w Nowym Jorku, Love Arts Museum w Miami, Rose Museum of Art w Waltham (Mass.), Everson Museum of Art w Nowym Jorku, Center of Modern Art w Oklahomie, Australian National University w Canberze.


OKO
OKO to limitowana seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów wykonanych przez Malwinę Konopacką, formą nawiązujących do polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. Tytułowe oko pojawia się na każdym z nich w formie podkreślanych graficznie okrągłych wgłębień.
Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio (2014), później pokazywany był m.in. na indywidualnej wystawie Konopackiej w Cité Radieuse Le Corbusiera w Marsylii (2017). Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Jedna z nich, złoto-czarna, była wynikiem współpracy Malwiny Konopackiej z Łukaszem Jemiołem. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.
Z okazji Balu Dobroczynnego "Spragnieni Piękna" przygotowana została seria 11 wazonów "OKO Teresa", które od pierwowzoru różnią się dwukrotnie niemal większą wysokością: mierzą 78 cm, czyli dokładnie tyle, co roczna córeczka Konopackiej Teresa.

Malwina Konopacka (ur. 1982) jest ilustratorką, graficzką, projektantką. Mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach - wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami - na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z czołowymi polskimi magazynami, dla których tworzyła ilustracje. Obecnie skupia się głównie na ceramice i idei wazonu OKO; który ewoluuje, zmienia się w abstrakcyjną, rzeźbiarską formę.