Projektując wraz z Władysławem Ekielskim przebudowę wawelskiego wzgórza, nadał siedzibie polskich królów rangę narodowego Akropolu skupiającego najważniejsze dla życia społecznego instytucje. Rozwinął tym samym symbolikę projektowanych do katedry witraży, mających stworzyć wielką galerię historycznych i legendarnych postaci, władców, świętych i wizjonerów, którzy odcisnęli piętno na losach narodu. Kazimierz Wielki, św. Stanisław, Henryk Pobożny oraz Wanda to pierwsze ogniwa tej serii, która miała objąć także wizerunki Zygmunta Starego, Zygmunta Augusta, błogosławionej Kingi, Zawiszy Czarnego, Jagiełły i Jadwigi, Piasta z synem, Kazimierza Jagiellończyka, Władysława Łokietka i Wernyhory. Projekty Wyspiańskiego, ukazujące widma królów i świętych, nie zostały jednak zaakceptowane przez kościelnych hierarchów.
[Studium zbroi do Zawiszy Czarnego?], przed 1902
Rysunek, papier; wym.: 38,5 x 23,5 cm; sygn. oł. p.d. monogram wiązany SW. Rysunek z cyklu wawelianów, studiów, których celem były projekty witraży do katedry wawelskiej (wykonał je w latach 1900-1902).
Projektując wraz z Władysławem Ekielskim przebudowę wawelskiego wzgórza, nadał siedzibie polskich królów rangę narodowego Akropolu skupiającego najważniejsze dla życia społecznego instytucje. Rozwinął tym samym symbolikę projektowanych do katedry witraży, mających stworzyć wielką galerię historycznych i legendarnych postaci, władców, świętych i wizjonerów, którzy odcisnęli piętno na losach narodu. Kazimierz Wielki, św. Stanisław, Henryk Pobożny oraz Wanda to pierwsze ogniwa tej serii, która miała objąć także wizerunki Zygmunta Starego, Zygmunta Augusta, błogosławionej Kingi, Zawiszy Czarnego, Jagiełły i Jadwigi, Piasta z synem, Kazimierza Jagiellończyka, Władysława Łokietka i Wernyhory. Projekty Wyspiańskiego, ukazujące widma królów i świętych, nie zostały jednak zaakceptowane przez kościelnych hierarchów.