W roku 1910 Wyczółkowski odbył podróż na Huculszczyznę. Przywiózł stamtąd cykl pastelowych pejzaży oraz liczne szkice i studia. Zachwycony tamtejszym krajobrazem, wspominał po latach: Jaremcze i Worochta. Byłem czarowany. Te wsie na tle lasu. ... 60 rzeczy z Jaremcza, Jabłonki, Worochty. Siedziałem tam wiosnę i lato. (Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 106-107). Prezentowana tu kompozycja powstała w ramach cyklu 29 autolitografii, które weszły w skład Teki huculskiej z 1910 roku. Większość z nich przedstawiała rybaków znad Prutu i Czeremoszu; Hucułów siedzących nad rzeką, zarzucających sieci, brodzących w wodzie. Na innych artysta przedstawił cerkwie, dzwonnice, zagrody – motywy z Jaremcza, Worochty, Suczawy, Żabiego i z innych miejscowości regionu.
Leon Wyczółkowski (Huta Miastkowska k. Siedlec 1852 - Warszawa 1936) - malarz, grafik i pedagog, był jednym z najwybitniejszych artystów polskich tworzących na przełomie XIX i XX w. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego (1869-1873), następnie kontynuował je w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych u Aleksandra Wagnera (1875-1877), w Krakowie u Jana Matejki (1877/78) i podczas dwukrotnych wyjazdów do Paryża (1878 i 1889). Po studiach zamieszkał we Lwowie, później przeniósł się do Warszawy. Lata 1883-1893 spędził podróżując po Ukrainie i Podolu. W 1895 przeniósł się do Krakowa powołany na wykładowcę tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach następnych wiele podróżował – do Włoch, Francji, Hiszpanii, Holandii, Anglii. Należał do grona członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Wiele wystawiał tak w kraju, jak i za granicą. Lata 1929-1936 spędził w Poznaniu i Gościeradzu, dojeżdżając do Warszawy, gdzie (od 1934) prowadził katedrę grafiki w Akademii Sztuk Pięknych. Malował krajobrazy, portrety, sceny rodzajowe, martwe natury i kwiaty. Chętnie posługiwał się techniką pastelu i akwareli, był wybitnym grafikiem, zajmował się też rzeźbą.
litografia, papier litografia, papier litograficzny
68,8 x 53,8cm
sygn. p.d.: L. Wyczół
W roku 1910 Wyczółkowski odbył podróż na Huculszczyznę. Przywiózł stamtąd cykl pastelowych pejzaży oraz liczne szkice i studia. Zachwycony tamtejszym krajobrazem, wspominał po latach: Jaremcze i Worochta. Byłem czarowany. Te wsie na tle lasu. ... 60 rzeczy z Jaremcza, Jabłonki, Worochty. Siedziałem tam wiosnę i lato. (Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 106-107). Prezentowana tu kompozycja powstała w ramach cyklu 29 autolitografii, które weszły w skład Teki huculskiej z 1910 roku. Większość z nich przedstawiała rybaków znad Prutu i Czeremoszu; Hucułów siedzących nad rzeką, zarzucających sieci, brodzących w wodzie. Na innych artysta przedstawił cerkwie, dzwonnice, zagrody – motywy z Jaremcza, Worochty, Suczawy, Żabiego i z innych miejscowości regionu.
Leon Wyczółkowski (Huta Miastkowska k. Siedlec 1852 - Warszawa 1936) - malarz, grafik i pedagog, był jednym z najwybitniejszych artystów polskich tworzących na przełomie XIX i XX w. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego (1869-1873), następnie kontynuował je w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych u Aleksandra Wagnera (1875-1877), w Krakowie u Jana Matejki (1877/78) i podczas dwukrotnych wyjazdów do Paryża (1878 i 1889). Po studiach zamieszkał we Lwowie, później przeniósł się do Warszawy. Lata 1883-1893 spędził podróżując po Ukrainie i Podolu. W 1895 przeniósł się do Krakowa powołany na wykładowcę tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach następnych wiele podróżował – do Włoch, Francji, Hiszpanii, Holandii, Anglii. Należał do grona członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Wiele wystawiał tak w kraju, jak i za granicą. Lata 1929-1936 spędził w Poznaniu i Gościeradzu, dojeżdżając do Warszawy, gdzie (od 1934) prowadził katedrę grafiki w Akademii Sztuk Pięknych. Malował krajobrazy, portrety, sceny rodzajowe, martwe natury i kwiaty. Chętnie posługiwał się techniką pastelu i akwareli, był wybitnym grafikiem, zajmował się też rzeźbą.