W latach 1883-94 Wyczółkowski kilkakrotnie na dłużej wyjeżdżał na Ukrainę. Namalował tam wiele plenerowych studiów przedstawiających rybaków zajętych połowem. By móc uchwycić i oddać na płótnie zmienne refleksy słonecznego światła - jaskrawoczerwonego o zachodzie, srebrzystego o świcie - artysta często nocował w szałasie nad wodą. Do powstałych wówczas studiów powracał pó¼niej malując na ich podstawie większe obrazy. Prezentowany pastel jest dziełem muzealnym. Spotkanie Wyczółkowskiego z całym bogactwem światła i barwy francuskiego impresjonizmu w tym obrazie wyzwoliło go z resztek akademickich rygorów i szablonów, wzbogaciło jego paletę i pobudziło do śmiałego eksperymentowania. Charakterystyczna postać i twarz rybaka z prezentowanego tu pastelu powtarza się niejednokrotnie - bliską analogię stanowi podobnie zakomponowany "Rybak z siecią" z krakowskiego Muzeum Narodowego (ol. pł., 36x30, 1891 r.).
Oferowany obraz należy do grupy najwybitniejszych prac tego wybitnego plenerzysty i stanowi zarówno wielką wartość muzealną jak i kolekcjonerską

20
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Rybak

Pastel, płótno;
90,5 x 88,5 cm
sygn.p.d.: L.Wyczół

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1883-94 Wyczółkowski kilkakrotnie na dłużej wyjeżdżał na Ukrainę. Namalował tam wiele plenerowych studiów przedstawiających rybaków zajętych połowem. By móc uchwycić i oddać na płótnie zmienne refleksy słonecznego światła - jaskrawoczerwonego o zachodzie, srebrzystego o świcie - artysta często nocował w szałasie nad wodą. Do powstałych wówczas studiów powracał pó¼niej malując na ich podstawie większe obrazy. Prezentowany pastel jest dziełem muzealnym. Spotkanie Wyczółkowskiego z całym bogactwem światła i barwy francuskiego impresjonizmu w tym obrazie wyzwoliło go z resztek akademickich rygorów i szablonów, wzbogaciło jego paletę i pobudziło do śmiałego eksperymentowania. Charakterystyczna postać i twarz rybaka z prezentowanego tu pastelu powtarza się niejednokrotnie - bliską analogię stanowi podobnie zakomponowany "Rybak z siecią" z krakowskiego Muzeum Narodowego (ol. pł., 36x30, 1891 r.).
Oferowany obraz należy do grupy najwybitniejszych prac tego wybitnego plenerzysty i stanowi zarówno wielką wartość muzealną jak i kolekcjonerską