Wystawiany: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie; 23 maja - 9 sierpnia 1992 r.
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu; 22 sierpnia - 25 pa¼dziernika 1992 r.
Reprodukowany :
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, WAiF - Auriga, Warszawa 1992, il. s.154;
Artur Tanikowski, Eugeniusz Zak, Pogranicze 2003 ; il. 116, str.116
Barbara Brus Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004 ; il. 72, str.103

Eugeniusz Zak to nazwisko, które wywarło istotny wpływ na obraz polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość kształtowała się i dojrzewała w orbicie tradycji i współczesności sztuki francuskiej. Przyjechał do Paryża w gorącym dla historii sztuki momencie kształtowania się nowych tendencji. Narodziny kubizmu, fowizmu i surrealizmu - wszystko to działo się na jego oczach i pobudzało wyobra¼nię. Został nazwany "najbardziej paryskim z Polaków" i obok Kislinga i Makowskiego stał się ulubieńcem kolekcjonerów i historyków sztuki.
Swoje obrazy tworzył w zamkniętej formie, którą wypełniał pełną niuansów kolorystyką, lirycznym nastrojem i melancholią. Sam stworzył styl, który emanuje nastrojem, klimatem i nostalgią. Inspiracji szukał w sztuce renesansu, malarstwie Cezanne`a i Picassa. Jego obrazy cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Należą do rzadkości rynku aukcyjnego zarówno w Polsce jak i w świecie. Prezentowany "Rybak", namalowany w 1914 roku pochodzi z najlepszego okresu twórczości malarza. Z uwagi na wyjątkowe walory artystyczne budzi zachwyt historyków sztuki i jest niekwestionowanym kolekcjonerskim rarytasem

25
Eugeniusz ZAK (1884 Mogilno -1926 Paryż)

Rybak, 1914

olej, płótno
78,5 x 98 cm
sygn. p.g.: Eug. Zak

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wystawiany: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie; 23 maja - 9 sierpnia 1992 r.
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu; 22 sierpnia - 25 pa¼dziernika 1992 r.
Reprodukowany :
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, WAiF - Auriga, Warszawa 1992, il. s.154;
Artur Tanikowski, Eugeniusz Zak, Pogranicze 2003 ; il. 116, str.116
Barbara Brus Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004 ; il. 72, str.103

Eugeniusz Zak to nazwisko, które wywarło istotny wpływ na obraz polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość kształtowała się i dojrzewała w orbicie tradycji i współczesności sztuki francuskiej. Przyjechał do Paryża w gorącym dla historii sztuki momencie kształtowania się nowych tendencji. Narodziny kubizmu, fowizmu i surrealizmu - wszystko to działo się na jego oczach i pobudzało wyobra¼nię. Został nazwany "najbardziej paryskim z Polaków" i obok Kislinga i Makowskiego stał się ulubieńcem kolekcjonerów i historyków sztuki.
Swoje obrazy tworzył w zamkniętej formie, którą wypełniał pełną niuansów kolorystyką, lirycznym nastrojem i melancholią. Sam stworzył styl, który emanuje nastrojem, klimatem i nostalgią. Inspiracji szukał w sztuce renesansu, malarstwie Cezanne`a i Picassa. Jego obrazy cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Należą do rzadkości rynku aukcyjnego zarówno w Polsce jak i w świecie. Prezentowany "Rybak", namalowany w 1914 roku pochodzi z najlepszego okresu twórczości malarza. Z uwagi na wyjątkowe walory artystyczne budzi zachwyt historyków sztuki i jest niekwestionowanym kolekcjonerskim rarytasem