[EKSPERTYZA IWONY DANIELEWICZ ]
Bardzo malowniczy widok brzegu morskiego z grupą łodzi i rybakami rozpinającymi sieci po powrocie z połowu. Szczególnie ciekawy i niesłychanie urozmaicony jest zespół postaci, kobiet i mężczyzn, ubranych w tatarskie stroje, pracowicie rozciągających sieci. Przydaje to całej kompozycji wiele bogactwa form i barw. W oddali widać subtelnie oświetlone skały wyłaniające się z wody.
Obraz powstał prawdopodobnie w latach osiemdziesiątych lub dziewięćdziesiątych XIX stulecia i przynależy do serii interesujących kompozycji pejzażowych ukazujących malownicze zakątki Krymu.
Ajwazowski, po latach studiów w akademii petersburskiej i po pobycie stypendialnym we Włoszech, powrócił w końcu lat czterdziestych XIX wieku do rodzinnej Teodozji na Krymie. Od tego czasu, w większości jego dzieł malarskich i rysunkowych, będą pojawiać się motywy pejzażowe z tych okolic. Artystę interesował głównie pejzaż morski i sceny rodzajowe. Wykształcony w oparciu o akademickie wzory, wykonał setki szkiców olejnych i rysunkowych, traktując je jako studia przygotowawcze do dużych kompozycji. Wiele z nich uznał artysta za dzieła skończone oraz dostatecznie interesujące i wystawił je w ufundowanej własnym sumptem w 1880 roku Galerii Malarstwa w Teodozji. Dziś mieści się tam muzeum jego imienia.
Olej, deska; 25 x 39
Sygnowany w lewym, dolnym rogu: Ajvazovskij
[EKSPERTYZA IWONY DANIELEWICZ ]
Bardzo malowniczy widok brzegu morskiego z grupą łodzi i rybakami rozpinającymi sieci po powrocie z połowu. Szczególnie ciekawy i niesłychanie urozmaicony jest zespół postaci, kobiet i mężczyzn, ubranych w tatarskie stroje, pracowicie rozciągających sieci. Przydaje to całej kompozycji wiele bogactwa form i barw. W oddali widać subtelnie oświetlone skały wyłaniające się z wody.
Obraz powstał prawdopodobnie w latach osiemdziesiątych lub dziewięćdziesiątych XIX stulecia i przynależy do serii interesujących kompozycji pejzażowych ukazujących malownicze zakątki Krymu.
Ajwazowski, po latach studiów w akademii petersburskiej i po pobycie stypendialnym we Włoszech, powrócił w końcu lat czterdziestych XIX wieku do rodzinnej Teodozji na Krymie. Od tego czasu, w większości jego dzieł malarskich i rysunkowych, będą pojawiać się motywy pejzażowe z tych okolic. Artystę interesował głównie pejzaż morski i sceny rodzajowe. Wykształcony w oparciu o akademickie wzory, wykonał setki szkiców olejnych i rysunkowych, traktując je jako studia przygotowawcze do dużych kompozycji. Wiele z nich uznał artysta za dzieła skończone oraz dostatecznie interesujące i wystawił je w ufundowanej własnym sumptem w 1880 roku Galerii Malarstwa w Teodozji. Dziś mieści się tam muzeum jego imienia.