Obraz namalowany jest na delikatnym, ledwie widocznym rysunku ołówkiem rozlewnymi plamami akwareli i miejscowo (płatki kwiatu) użytym gwaszem. Utrzymany jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni (w tle) zestawionych z bladymi brązami włosów i jasnymi różami ciała i sukni kobiety. Blade, błękitnawe refleksy modelują także jej twarz i ramiona. Cienie pod prawą ręką modelki, na jej lewym ramieniu i we wnętrzu dłoni podkreślone są plamami czerwieni o barwie wina, a w fałdach sukni także refleksami brązowiejących żółcieni.
Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystyczną dla artysty, wirtuozerią w operowaniu rozlewnymi plamami farb wodnych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę zwraca tak mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i wrażeniowe, niemal impresjonistyczne przedstawienie pejzażowego tła.
Obraz nie jest datowany, wydaje się jednak, że czas jego powstania określić można na okres około roku 1900 (przed?). Fałat odszedł już wówczas od - stosowanego wcześniej - sposobu użycia akwareli, tak by osiągnąć efekty bliskie malarstwu olejnemu (jak np. w sławnym obrazie Popielec, 1881) i malował swobodną, rozlewną plamą barwną kładzioną szeroko, nieomylną ręką.
akwarela, gwasz, ołówek, karton naklejony na płótno
77 x 60,5 cm (w świetle passe-partout 73 x 52 cm)
sygn. p.d.: JFałat (inicjały wiązane)
Obraz namalowany jest na delikatnym, ledwie widocznym rysunku ołówkiem rozlewnymi plamami akwareli i miejscowo (płatki kwiatu) użytym gwaszem. Utrzymany jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni (w tle) zestawionych z bladymi brązami włosów i jasnymi różami ciała i sukni kobiety. Blade, błękitnawe refleksy modelują także jej twarz i ramiona. Cienie pod prawą ręką modelki, na jej lewym ramieniu i we wnętrzu dłoni podkreślone są plamami czerwieni o barwie wina, a w fałdach sukni także refleksami brązowiejących żółcieni.
Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystyczną dla artysty, wirtuozerią w operowaniu rozlewnymi plamami farb wodnych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę zwraca tak mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i wrażeniowe, niemal impresjonistyczne przedstawienie pejzażowego tła.
Obraz nie jest datowany, wydaje się jednak, że czas jego powstania określić można na okres około roku 1900 (przed?). Fałat odszedł już wówczas od - stosowanego wcześniej - sposobu użycia akwareli, tak by osiągnąć efekty bliskie malarstwu olejnemu (jak np. w sławnym obrazie Popielec, 1881) i malował swobodną, rozlewną plamą barwną kładzioną szeroko, nieomylną ręką.