wymiary: 92 x 73 cm,
olej, płótno
sygn. p.g.: T. DE LEMPICKA
Na odwrocie trudno czytelny napis farbą: Mere | Auzoux (?) | 17 rue Ga[.]llrey (?) | 17
Motyw kobiety pochylonej nad książką i zajętej lekturą był stale obecny w malarstwie różnych epok. Pojawiał się również w obrazach Tamary Łempickiej, także w - prezentowanej tu - wczesnej pracy młodej artystki. Tym co zaskakuje i zadziwia w tym obrazie jest wybór modelki - kobiety już niemłodej o twarzy zmęczonej, okaleczonej i naznaczonej przeżytym bólem. Jej chorobliwie zmienione oko przywołuje w pamięci obraz Pablo Picasso z roku 1904 - portret Carloty Valdivia, znany p.t. Celestine. Łempicka niewątpliwie znała twórczość Picassa i mogła się nią inspirować. Choć sama - młoda i piękna - malowała przeważnie piękne kobiety, to jednak nie ominęła jej bolesna świadomość o przemijającym charakterze młodości i urody. Niewątpliwie zafascynowała ją także sama modelka, postać bardzo bliska kobietom z obrazów rosyjskiego malarza Borisa Grigoriewa, którego twórczość ok. 1920 budziła ogólne zainteresowanie (Nierządnica z Marsylii, seria portretów Russia, album Boui Boui au bord de la mer