Rysunek powstał podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1967-1968.

Fragmenty ekspertyzy:
"Praca przedstawia rozwinięcie wykładanej przez Tadeusza Kantora na innych rysunkach tego zestawu, metody kolażu oraz kierunku artystycznego: kubizmu. (...)
Praca przedstawia mechanizm wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzn w dziele sztuki, które ulegają najpierw rozwarstwieniu (bryły przedmiotów rozbite na warstwy kształtów), a później służą do ponownej konstrukcji nowych brył przy użyciu warstw obiektów zdekonstruowanych. (...)
Naszkicowana tutaj konstrukcja nawarstwiających się form i płaszczyzn o różnym nachyleniu, przypomina wiele rysunków Tadeusza Kantora z 2 poł. lat 60., jak serie "Chłopcy z gazetami", czy "Ludzie powiększeni o przedmiot", gdzie figura ludzka zespolona jest z płachtami gazet, czy bryłami krzeseł w nierozerwalny sposób. Znane są także fotografie Pracowni Tadeusza Kantora z 1969 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, przedstawiające ustawioną na środku pomieszczenia konstrukcję z ram okiennych oraz stołów i taboretów."

62
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Ruchy płaszczyzn, 1967-1968

flamaster, papier
34,7 x 64 cm
opis autorski śr.g.: "Ruchy płaszczyzn"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rysunek powstał podczas wykładów artysty na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1967-1968.

Fragmenty ekspertyzy:
"Praca przedstawia rozwinięcie wykładanej przez Tadeusza Kantora na innych rysunkach tego zestawu, metody kolażu oraz kierunku artystycznego: kubizmu. (...)
Praca przedstawia mechanizm wzajemnego oddziaływania na siebie płaszczyzn w dziele sztuki, które ulegają najpierw rozwarstwieniu (bryły przedmiotów rozbite na warstwy kształtów), a później służą do ponownej konstrukcji nowych brył przy użyciu warstw obiektów zdekonstruowanych. (...)
Naszkicowana tutaj konstrukcja nawarstwiających się form i płaszczyzn o różnym nachyleniu, przypomina wiele rysunków Tadeusza Kantora z 2 poł. lat 60., jak serie "Chłopcy z gazetami", czy "Ludzie powiększeni o przedmiot", gdzie figura ludzka zespolona jest z płachtami gazet, czy bryłami krzeseł w nierozerwalny sposób. Znane są także fotografie Pracowni Tadeusza Kantora z 1969 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, przedstawiające ustawioną na środku pomieszczenia konstrukcję z ram okiennych oraz stołów i taboretów."