„Ruch jako kamuflaż” – obraz, obiekt, mapa? Wszystko na raz. Widoczny abstrakcyjny wzór ukrywa bowiem zapis „drogi stu zakrętów”. Prowokacyjne – jak zawsze w przypadku Berdyszaka – dzieło jest jeszcze jednym w historii sztuki dowodem na to, że rzeczy widziane z bliska wydają się innymi niż te same oglądane z daleka. Zresztą opozycja ukrywania się i bycia widocznym nie odnosi się tylko i wyłącznie do upodabniania się do otoczenia (kamuflaż wojskowy; mimikra niektórych gatunków zwierząt i roślin). Paradoksalnie kamuflaż zapewnić może demonstracyjna obecność. Podobnie ruch może być skuteczniejszy niż bezruch.
akryl/deska, 120 x 50 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: MARCIN BERDYSZAK | podpis autorski | 2018 | 2019 | akryl, deska | ruch jako kamuflaż | wskazówka montażowa
„Ruch jako kamuflaż” – obraz, obiekt, mapa? Wszystko na raz. Widoczny abstrakcyjny wzór ukrywa bowiem zapis „drogi stu zakrętów”. Prowokacyjne – jak zawsze w przypadku Berdyszaka – dzieło jest jeszcze jednym w historii sztuki dowodem na to, że rzeczy widziane z bliska wydają się innymi niż te same oglądane z daleka. Zresztą opozycja ukrywania się i bycia widocznym nie odnosi się tylko i wyłącznie do upodabniania się do otoczenia (kamuflaż wojskowy; mimikra niektórych gatunków zwierząt i roślin). Paradoksalnie kamuflaż zapewnić może demonstracyjna obecność. Podobnie ruch może być skuteczniejszy niż bezruch.