Mieczysław WEJMAN (1912 - 1997)
Cykl Rowerzysta z lat 1964-1970 zaliczany do kanonu najwybitniejszych dzieł polskiej sztuki XX wieku, uważany jest za dzieło inicjujące powstanie nurtu grafiki metaforycznej. Artysta tworzy serię prac powiązanych wspólnym tematem, bądź powtarza w wielu wariantach ten sam motyw. Cykl składa się z 27 plansz, na których rowerzysta leży na ziemi, wśród samochodów, innych rowerzystów, tłumu ludzi, maszyn. Ich kontury zdają się tworzyć swoistą siatkę - pajęczynę, w którą zaplątany jest bohater. To osobisty komunikat artysty, przekaz doświadczeń inspirowany przemyśleniami na temat losu człowieka i jego egzystencji. Jest to, jak określił sam artysta, opowieść "o losach jednostki poddanej maszynerii współczesnego świata". Profesor Tomasz Gryglewicz w jednym ze wstępów do katalogu wystawy grafik artysty pisał: "tematem cyklu staje się kluczowe zagadnienie cywilizacji wieku XX, jakim jest nieuchronny konflikt twórczej i niezależnej jednostki, uosabianej postacią rowerzysty, z zagrażającym jej współczesnym, represyjnym społeczeństwem masowym, pochłoniętym konsumpcją, rozrywką i seksem".
Z kolekcji Stefanii DRETLER-FLIN i Zygmunta FLINA
Stefania DRETLER-FLIN (1909 Kraków - 1994 Kraków)
Specjalizowała się w grafice (linorycie i drzeworycie) oraz po roku 1960 w ceramice i rzeźbie figuralnej. Autorka znakomitych monotypii z lat 50-tych. Po studiach artystycznych w Krakowie kształciła się w paryskiej Académie Colarossi. Debiutowała w roku 1930. Była członkiem Grupy Dziewięciu Grafików (1947-1960), do której należeli m.in. Leon Kosmulski, Bogna Krasnodębska-Gardowska, Mieczysław Wejman - twórca "krakowskiej szkoły graficznej", Krystyna Wróblewska - prezes grupy (matka Andrzeja Wróblewskiego).
Zygmunt FLIN (1909 Stanisłów - 1993 Kraków)
Architekt, rzeźbiarz, grafik. W latach 1933-1939 uprawiał grafikę reklamową. 1943-1945 więzień Oświęcimia. Od 1954 uczestniczy w wystawach ceramiki i rzeźby w Warszawie, Krakowie i Gdańsku, a także w Pradze (1962), Bolonii (1967), Monachium (1968). Miał kilka wystaw indywidualnych, m.in. w Krakowie (1965, 1973), Katowicach (1970), Warszawie (1966).
akwaforta, 49 x 39,5 cm na arkuszu 72 x 50 cm,
sygnowana ołówkiem pod płytą p.d. "Rowerzysta II", pośrodku "epr. d’art" (odbitka autorska), p.d. "Mieczysław Wejman 1964".
Grafika z cyklu ROWERZYSTA (1957-1971)
Mieczysław WEJMAN (1912 - 1997)
Cykl Rowerzysta z lat 1964-1970 zaliczany do kanonu najwybitniejszych dzieł polskiej sztuki XX wieku, uważany jest za dzieło inicjujące powstanie nurtu grafiki metaforycznej. Artysta tworzy serię prac powiązanych wspólnym tematem, bądź powtarza w wielu wariantach ten sam motyw. Cykl składa się z 27 plansz, na których rowerzysta leży na ziemi, wśród samochodów, innych rowerzystów, tłumu ludzi, maszyn. Ich kontury zdają się tworzyć swoistą siatkę - pajęczynę, w którą zaplątany jest bohater. To osobisty komunikat artysty, przekaz doświadczeń inspirowany przemyśleniami na temat losu człowieka i jego egzystencji. Jest to, jak określił sam artysta, opowieść "o losach jednostki poddanej maszynerii współczesnego świata". Profesor Tomasz Gryglewicz w jednym ze wstępów do katalogu wystawy grafik artysty pisał: "tematem cyklu staje się kluczowe zagadnienie cywilizacji wieku XX, jakim jest nieuchronny konflikt twórczej i niezależnej jednostki, uosabianej postacią rowerzysty, z zagrażającym jej współczesnym, represyjnym społeczeństwem masowym, pochłoniętym konsumpcją, rozrywką i seksem".
Z kolekcji Stefanii DRETLER-FLIN i Zygmunta FLINA
Stefania DRETLER-FLIN (1909 Kraków - 1994 Kraków)
Specjalizowała się w grafice (linorycie i drzeworycie) oraz po roku 1960 w ceramice i rzeźbie figuralnej. Autorka znakomitych monotypii z lat 50-tych. Po studiach artystycznych w Krakowie kształciła się w paryskiej Académie Colarossi. Debiutowała w roku 1930. Była członkiem Grupy Dziewięciu Grafików (1947-1960), do której należeli m.in. Leon Kosmulski, Bogna Krasnodębska-Gardowska, Mieczysław Wejman - twórca "krakowskiej szkoły graficznej", Krystyna Wróblewska - prezes grupy (matka Andrzeja Wróblewskiego).
Zygmunt FLIN (1909 Stanisłów - 1993 Kraków)
Architekt, rzeźbiarz, grafik. W latach 1933-1939 uprawiał grafikę reklamową. 1943-1945 więzień Oświęcimia. Od 1954 uczestniczy w wystawach ceramiki i rzeźby w Warszawie, Krakowie i Gdańsku, a także w Pradze (1962), Bolonii (1967), Monachium (1968). Miał kilka wystaw indywidualnych, m.in. w Krakowie (1965, 1973), Katowicach (1970), Warszawie (1966).