Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni. Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter w roku 1822 rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej w Petersburgu. Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego. Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy. Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I. W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 jego pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.

103
Peter CLODT von JÜRGENSBURG (1805 Petersburg - 1867 Rantamäki)

ROSYJSKI KAWALERZYSTA, odlew Kasli, 1890

Żeliwo, wys. 43, podstawa 36 x 16 cm
Na podstawie wyryte: Бар Клодт; na spodzie: dwa medale; KAC.З 1890; nieczytelne nazwisko formierza
Sygnowany : Бар Клодт
Na spodzie: dwa medale; KAC.З 1890; nieczytelne nazwisko formierza

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni. Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter w roku 1822 rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej w Petersburgu. Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego. Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy. Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I. W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 jego pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.