Proweniencja:
kolekcja prywatna, Warszawa
Obraz wzmiankowany:
Świeykowski E., Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków MCMV, s. 76.
Znakomita akwarela ukazująca scenę z wyprawy wiedeńskiej pod miejscowością Tulln. Na czele wielopostaciowego przedstawienia widoczny jest porucznik Ruszczyc prowadzący do obozu pojmanych jeńców. Obraz wykonany w I poł. lat 80. XIX wieku zachwyca precyzją wykonania i bogatą kolorystyką. Miłośnicy twórczości mistrza z pewnością docenią charakterystyczną lekkość budowania kompozycji i dbałość o realizm przedstawienia. Dzieło należy do dojrzałego okresu twórczości seniora rodu Kossaków. Praca w roku powstania prezentowana była w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Warto podkreślić, że sceny rodzajowe i bitewne powracały jako tematy dzieł, a artysta był niezwykle cenionym ilustratorem czasopism i wydawnictw. Oferowana kompozycja była jednym z malarskich motywów powstałych z okazji 200 rocznicy odsieczy wiedeńskiej. Z tej okazji Juliusz Kossak wykonał m. in. ilustracje do „Dyaryusza wiedeńskiej okazji roku 1683” Mikołaja Dyakowskiego, obraz „Wjazd Jana III do Wiednia”, „Bitwa pod Parkanami” czy akwarelę „Sztandar proroka”. Jako prezes Koła Artystyczno-Literackiego w Krakowie był inicjatorem powstania albumu z kompozycjami o Janie III Sobieskim.
Bibliografia:
Olszański K., Juliusz Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988.
akwarela, papier; 38 x 56 cm w św. p-p.;
sygn. i dat. l. d.: Juliusz Kossak / 1883
na odwrocie nalepki aukcyjne z opisem pracy
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Warszawa
Obraz wzmiankowany:
Świeykowski E., Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków MCMV, s. 76.
Znakomita akwarela ukazująca scenę z wyprawy wiedeńskiej pod miejscowością Tulln. Na czele wielopostaciowego przedstawienia widoczny jest porucznik Ruszczyc prowadzący do obozu pojmanych jeńców. Obraz wykonany w I poł. lat 80. XIX wieku zachwyca precyzją wykonania i bogatą kolorystyką. Miłośnicy twórczości mistrza z pewnością docenią charakterystyczną lekkość budowania kompozycji i dbałość o realizm przedstawienia. Dzieło należy do dojrzałego okresu twórczości seniora rodu Kossaków. Praca w roku powstania prezentowana była w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Warto podkreślić, że sceny rodzajowe i bitewne powracały jako tematy dzieł, a artysta był niezwykle cenionym ilustratorem czasopism i wydawnictw. Oferowana kompozycja była jednym z malarskich motywów powstałych z okazji 200 rocznicy odsieczy wiedeńskiej. Z tej okazji Juliusz Kossak wykonał m. in. ilustracje do „Dyaryusza wiedeńskiej okazji roku 1683” Mikołaja Dyakowskiego, obraz „Wjazd Jana III do Wiednia”, „Bitwa pod Parkanami” czy akwarelę „Sztandar proroka”. Jako prezes Koła Artystyczno-Literackiego w Krakowie był inicjatorem powstania albumu z kompozycjami o Janie III Sobieskim.
Bibliografia:
Olszański K., Juliusz Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988.