W swojej praktyce artystycznej łączy wiele ról: artystki, kuratorki, historyczki, krytyczki, archiwistki, projektantki wystaw, galerzystki, socjolożki czy biolożki. Jako twórczyni-badaczka w świadomy sposób wchodzi w otwartą polemikę z pracami innych artystek i artystów, czerpie, zapożycza, miesza wątki, by na nowo wyeksponować zapomniane dzieła w całkowicie odmiennym kontekście. Jest to możliwe dzięki odważnym rozwiązaniom kuratorskim oraz łączeniu wytropionych historii z własnymi pracami. Jej twórczość nie polega zatem na całkowitym oddaniu się kreacji nowego obiektu, artystycznego artefaktu, lecz przede wszystkim na procesie, w którym „najbardziej ekscytujący czas to czas badań”. Wszechstronne zainteresowania artystki wchodzą w dialog m. in. z problemami obecnymi w polityce czy socjologii, nie brakuje w nich także krytyki wobec instytucji kultury, praktyk kuratorskich, jak również szeroko rozumianego funkcjonowania współczesnego artworldu.
Rzeźba Rodzina jest pomniejszoną kopią monumentalnej rzeźby, która była centralną częścią solowej wystawy artystki w warszawskiej Zachęcie. Inspirowana „żywą rzeźbą”
La familia obrera (Rodzina robotnicza, 1968) Oscara Bony’ego praca zyskała nowe znaczenie wynikające z polskiego kontekstu. Ma symbolizować wartości (rodzinne, chrześcijańskie) promowane przez ideologie prawicowe jako naczelne wartości w społeczeństwie, w imię których dopuszczano się ataków na sztukę współczesną i jej twórców. Oryginalna rzeźba z wystawy w Zachęcie prezentowana będzie na wystawie stałej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Goshka Macuga (ur. 1967 w Warszawie) – polska artystka konceptualna, autorka fotografii, instalacji, kolaży i obiektów. Urodzona w Polsce, mieszka i pracuje w Londynie. Absolwentka tamtejszych Saint Martins School of Art i Goldsmiths College. Jej twórczość została doceniona na arenie międzynarodowej, co potwierdza nominacja do prestiżowej Nagrody Turnera (2008). Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach MoMA, Arts Council Collection, Kunsthalle Basel, Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy Zachęty.
grupa rzeźb: 45 x 21 x 14 cm, 43 x 19 x 13 cm, 33 x 15 x 12,5 cm
gips polimerowy
edycja 1/2 (ciemna terakota) + AP
W swojej praktyce artystycznej łączy wiele ról: artystki, kuratorki, historyczki, krytyczki, archiwistki, projektantki wystaw, galerzystki, socjolożki czy biolożki. Jako twórczyni-badaczka w świadomy sposób wchodzi w otwartą polemikę z pracami innych artystek i artystów, czerpie, zapożycza, miesza wątki, by na nowo wyeksponować zapomniane dzieła w całkowicie odmiennym kontekście. Jest to możliwe dzięki odważnym rozwiązaniom kuratorskim oraz łączeniu wytropionych historii z własnymi pracami. Jej twórczość nie polega zatem na całkowitym oddaniu się kreacji nowego obiektu, artystycznego artefaktu, lecz przede wszystkim na procesie, w którym „najbardziej ekscytujący czas to czas badań”. Wszechstronne zainteresowania artystki wchodzą w dialog m. in. z problemami obecnymi w polityce czy socjologii, nie brakuje w nich także krytyki wobec instytucji kultury, praktyk kuratorskich, jak również szeroko rozumianego funkcjonowania współczesnego artworldu.
Rzeźba Rodzina jest pomniejszoną kopią monumentalnej rzeźby, która była centralną częścią solowej wystawy artystki w warszawskiej Zachęcie. Inspirowana „żywą rzeźbą”
La familia obrera (Rodzina robotnicza, 1968) Oscara Bony’ego praca zyskała nowe znaczenie wynikające z polskiego kontekstu. Ma symbolizować wartości (rodzinne, chrześcijańskie) promowane przez ideologie prawicowe jako naczelne wartości w społeczeństwie, w imię których dopuszczano się ataków na sztukę współczesną i jej twórców. Oryginalna rzeźba z wystawy w Zachęcie prezentowana będzie na wystawie stałej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Goshka Macuga (ur. 1967 w Warszawie) – polska artystka konceptualna, autorka fotografii, instalacji, kolaży i obiektów. Urodzona w Polsce, mieszka i pracuje w Londynie. Absolwentka tamtejszych Saint Martins School of Art i Goldsmiths College. Jej twórczość została doceniona na arenie międzynarodowej, co potwierdza nominacja do prestiżowej Nagrody Turnera (2008). Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach MoMA, Arts Council Collection, Kunsthalle Basel, Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy Zachęty.