Prezentowana praca powstała w tzw. okresie japońskim, o którym czytamy: "Dążąc do uchwycenia istoty japonizmu w sztuce Weissa, napotykamy na trudność jednoznacznego ujęcia wielopłaszczyznowego zjawiska inspiracji i adaptacji dalekowschodnich wzorów. Diagonalne układy pejzaży kolejowych, ostra kolorystyka, wyraźne uderzenia pędzla, zakratowania, ptasia perspektywa, ciasny kadr, graficzny kontur, stenograficzne ujęcie ruchu, motywy typu kachoga i nawiązania do wizerunków bijin-ga - to cechy twórczości artystów japońskich, które na stałe wpisane są w dzieła Wojciecha Weissa. Fascynacja kulturą Dalekiego Wschodu sprawia, że dzieło artysty naznaczone jest japońskim geniuszem formy, wyrażającym się poprzez prostotę, przypadkowość i sugestię. Wnikliwa obserwacja natury, będąca podstawą estetyki japońskiej, obecna jest w jego pejzażach, studiach roślin i zwierząt, notatkach zmiennych stanów atmosfery i przemijających pór roku, które, niczym japońskie haiku, ukazują emocjonalno-filozoficzne zespolenie z naturą." (Ten krakowski japończyk..... Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa. Katalog wystawy, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2008, s. 142.
Akwarela, papier;
30 x 21 cm
Sygnowany ołówkiem l.d.: WW
Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA ? DOM ARTYSTY. Pod pieczęcią numer: 000528. W prawym dolnym rogu napis ołówkiem: 1909.
Prezentowana praca powstała w tzw. okresie japońskim, o którym czytamy: "Dążąc do uchwycenia istoty japonizmu w sztuce Weissa, napotykamy na trudność jednoznacznego ujęcia wielopłaszczyznowego zjawiska inspiracji i adaptacji dalekowschodnich wzorów. Diagonalne układy pejzaży kolejowych, ostra kolorystyka, wyraźne uderzenia pędzla, zakratowania, ptasia perspektywa, ciasny kadr, graficzny kontur, stenograficzne ujęcie ruchu, motywy typu kachoga i nawiązania do wizerunków bijin-ga - to cechy twórczości artystów japońskich, które na stałe wpisane są w dzieła Wojciecha Weissa. Fascynacja kulturą Dalekiego Wschodu sprawia, że dzieło artysty naznaczone jest japońskim geniuszem formy, wyrażającym się poprzez prostotę, przypadkowość i sugestię. Wnikliwa obserwacja natury, będąca podstawą estetyki japońskiej, obecna jest w jego pejzażach, studiach roślin i zwierząt, notatkach zmiennych stanów atmosfery i przemijających pór roku, które, niczym japońskie haiku, ukazują emocjonalno-filozoficzne zespolenie z naturą." (Ten krakowski japończyk..... Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa. Katalog wystawy, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2008, s. 142.