W późnych latach 60. XX wieku, po okresie reliefów metalowych tworzył Stażewski bardzo zróżnicowane kompozycyjnie reliefy na płytach pilśniowych, złożone z barwnych kwadratów. Posługiwał się w nich charakterystycznymi dla jego palety, pastelowymi, nieco przygaszonymi barwami. Prezentowany relief zdaje się należeć do tej serii obrazów. Dostrzec na nim można typowy dla artysty sposób kładzenia pędzlem farby bardzo cienką warstwą.
(fragment z ekspertyzy)
„Postawa artystyczna Stażewskiego wywodzi się z dwóch tradycji filozoficznych: racjonalizmu i absolutyzmu. Dzięki pierwszej sztuka oparta na prawach geometryczno-arytmetycznych pewna była nieograniczonych możliwości racjonalnego poznania świata. Druga tradycja zdeterminowała przekonanie o tym, że estetyka w toku swego własnego rozwoju zmierza do absolutu. Sztuka zdolna jest w jednej regule ująć całość praw uniwersum”.
(„Stażewski internacjonał”, Andrzej Turowski, w: Henryk Stażewski. Ekonomia Myślenia, Warszawa, 2005, s. 47.)
akryl, płyta pilśniowa; 40,6 x 41,3 cm;
sygn. na odwrocie: H. Stażewski.
W późnych latach 60. XX wieku, po okresie reliefów metalowych tworzył Stażewski bardzo zróżnicowane kompozycyjnie reliefy na płytach pilśniowych, złożone z barwnych kwadratów. Posługiwał się w nich charakterystycznymi dla jego palety, pastelowymi, nieco przygaszonymi barwami. Prezentowany relief zdaje się należeć do tej serii obrazów. Dostrzec na nim można typowy dla artysty sposób kładzenia pędzlem farby bardzo cienką warstwą.
(fragment z ekspertyzy)
„Postawa artystyczna Stażewskiego wywodzi się z dwóch tradycji filozoficznych: racjonalizmu i absolutyzmu. Dzięki pierwszej sztuka oparta na prawach geometryczno-arytmetycznych pewna była nieograniczonych możliwości racjonalnego poznania świata. Druga tradycja zdeterminowała przekonanie o tym, że estetyka w toku swego własnego rozwoju zmierza do absolutu. Sztuka zdolna jest w jednej regule ująć całość praw uniwersum”.
(„Stażewski internacjonał”, Andrzej Turowski, w: Henryk Stażewski. Ekonomia Myślenia, Warszawa, 2005, s. 47.)