Rękawka to tradycyjny trzeci dzień Świąt Wielkiej Nocy w Krakowie, kiedy organizowany jest średniowieczny jarmark z historycznymi inscenizacjami. Tradycja Rękawki sięga jeszcze czasów przedchrześcijańskich i może być utożsamiana z pogańskim wiosennym świętem zmarłych, kiedy palono ogniska i odprawiano obrzędy oczyszczenia. Wzmianki o takich uroczystości można znaleźć m.in. Księgach Hetmańskich Stanisława Sarneckiego z drugiej połowy XVI wieku. Nazwa "Rękawka" wiąże się z legendą o królu Kraku. Po jego śmierci pogrążony w żałobie lud postanowił usypać ku jego czci mogiłę. A ponieważ ludzie prości często nie mieli dostępu do narzędzi - ziemię nosili w szerokich rękawach koszul.
Obraz z najlepszego okresu twórczości Wojciecha Weissa - około 1900 roku - jest niezwykłą rzadkością na rynku sztuki.
olej na płótnie, 38,2 x 70,3 cm,
sygnowany na odwrocie pieczęcią rodzinnej kolekcji "0079"
i monogramem "WW3"
Wystawiany: Z okazji 100-lecia urodzin artysty w Muzeum Etnograficznym w Krakowie w 1976 r.:
"W. Weiss. Wystawa malarstwa, grafiki i rysunków z lat pobytu artysty w Podgórzu 1891-1904", w katalogu poz. 16.
Rękawka to tradycyjny trzeci dzień Świąt Wielkiej Nocy w Krakowie, kiedy organizowany jest średniowieczny jarmark z historycznymi inscenizacjami. Tradycja Rękawki sięga jeszcze czasów przedchrześcijańskich i może być utożsamiana z pogańskim wiosennym świętem zmarłych, kiedy palono ogniska i odprawiano obrzędy oczyszczenia. Wzmianki o takich uroczystości można znaleźć m.in. Księgach Hetmańskich Stanisława Sarneckiego z drugiej połowy XVI wieku. Nazwa "Rękawka" wiąże się z legendą o królu Kraku. Po jego śmierci pogrążony w żałobie lud postanowił usypać ku jego czci mogiłę. A ponieważ ludzie prości często nie mieli dostępu do narzędzi - ziemię nosili w szerokich rękawach koszul.
Obraz z najlepszego okresu twórczości Wojciecha Weissa - około 1900 roku - jest niezwykłą rzadkością na rynku sztuki.