Kowal, muzyk, rzeźbiarz i malarz, w czasie kryzysu lat trzydziestych dorabiał muzykowaniem. W latach okupacji został wywieziony na roboty do Niemiec. Po powrocie na Śląsk pracował jako maszynista w zakładach cynkowych, w tym czasie zaczął rzeźbić w glinie, drewnie i szamocie. Do malowania namówił go Paweł Stolorz. Od 1959 brał udział w zajęciach sekcji plastyki ZDK przy kopalni "Wieczorek". Najczęściej malował śląską architekturę przemysłową - kopalnie, huty, elektrownie, koksownie - z niezwykłą precyzją rysunku i subtelnych zestawień kolorystycznych. Jest autorem serii fantastycznych obrazów przedstawiających wizje życia na księżycu. Artysta używał farb olejnych , gwaszy i temper.
(Lit.: "Twórcy intuicyjni z kolekcji Barwy Śląska Stanisława Gerarda Trefonia", Ruda Śląska 2015, tom I, s. 48)

6
Eugeniusz BĄK (1912 - 1969)

Rankiem do kościoła, 1967

gwasz, karton, 47 x 34 cm,
sygn. p.d. znakiem stylizowanego bąka oraz na odwrocie długopisem: Eug Bak (sic!) / 1967 / (stylizowany bąk); na odwrocie autorski napis atramentem: ranek.
Powyższy obraz obecny właściciel otrzymał od malarza Bronisława Krawczuka.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kowal, muzyk, rzeźbiarz i malarz, w czasie kryzysu lat trzydziestych dorabiał muzykowaniem. W latach okupacji został wywieziony na roboty do Niemiec. Po powrocie na Śląsk pracował jako maszynista w zakładach cynkowych, w tym czasie zaczął rzeźbić w glinie, drewnie i szamocie. Do malowania namówił go Paweł Stolorz. Od 1959 brał udział w zajęciach sekcji plastyki ZDK przy kopalni "Wieczorek". Najczęściej malował śląską architekturę przemysłową - kopalnie, huty, elektrownie, koksownie - z niezwykłą precyzją rysunku i subtelnych zestawień kolorystycznych. Jest autorem serii fantastycznych obrazów przedstawiających wizje życia na księżycu. Artysta używał farb olejnych , gwaszy i temper.
(Lit.: "Twórcy intuicyjni z kolekcji Barwy Śląska Stanisława Gerarda Trefonia", Ruda Śląska 2015, tom I, s. 48)