W latach 1927 oraz 1929-1932 Okuń odbywał podróże do Dalmacji. Owocem tych wyjazdów była zorganizowana w 1933 roku w warszawskiej Zachęcie wystawa „Jadran“ (Brzegi Adriatyku w Jugosławji).
Artysta zaprezentował wówczas 60 obrazów w tym dzieła portretujące Perłę Adriatyku. Na naszym obrazie widzimy skąpany w słońcu pejzaż przedstawiający zachodnie mury okalające stare miasto Dubrownika. Artysta uchwycił widok na basztę i bujną roślinność porastającą uliczkę po przeciwnej stronie. Widoczna w oddali, nad samą wodą, baszta Bokar – to stojąca na niewielkim cyplu, wdzierająca się w morze fortyfikacja zachodniej pierzei murów starego miasta. Za nią widzimy już tylko bezkres lazurowej wody Adriatyku i niemal bezchmurne niebo. Nad murami miejskiej zabudowy z prawej strony dominuje potężne drzewo, które kontrastuje z płaszczyzną morza. Artysta oddaje tu bardzo sugestywnie atmosferę gorącego miasta południa Europy.
Na wystawie Jadran w warszawskiej Zachęcie prezentowany był obraz o tytule Uliczka pod Mincetą.
Nasze płótno ukazuje widok, jaki rozpościera się z niewielkiej uliczki, którą od wieży Minčeta oddziela jedynie fosa twierdzy. Niestety brak opisu w katalogu wystawy nie pozwala nam jednoznacznie powiązać ze sobą obu dzieł.

26
Edward OKUŃ (1872 Wólka Zerzyńska k.Warszawy - 1945 Skierniewice)

RAGUZA, 1930

olej, płótno, 85,2 x 115,1 cm
sygn. p.d.: EOKUŃ 1930 [inicjały wiązane]
na odwr. l.g. (czarną farbą): Iul – inbrešin. 1930 RAGUZA.

Zobacz katalog

AGRA-ART

Aukcja Sztuki Dawnej

13.06.2021

19:00

Sprzedane 310 000 zł (372 000 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza: 150 000 zł
Estymacja: 180 000 - 300 000 zł

W latach 1927 oraz 1929-1932 Okuń odbywał podróże do Dalmacji. Owocem tych wyjazdów była zorganizowana w 1933 roku w warszawskiej Zachęcie wystawa „Jadran“ (Brzegi Adriatyku w Jugosławji).
Artysta zaprezentował wówczas 60 obrazów w tym dzieła portretujące Perłę Adriatyku. Na naszym obrazie widzimy skąpany w słońcu pejzaż przedstawiający zachodnie mury okalające stare miasto Dubrownika. Artysta uchwycił widok na basztę i bujną roślinność porastającą uliczkę po przeciwnej stronie. Widoczna w oddali, nad samą wodą, baszta Bokar – to stojąca na niewielkim cyplu, wdzierająca się w morze fortyfikacja zachodniej pierzei murów starego miasta. Za nią widzimy już tylko bezkres lazurowej wody Adriatyku i niemal bezchmurne niebo. Nad murami miejskiej zabudowy z prawej strony dominuje potężne drzewo, które kontrastuje z płaszczyzną morza. Artysta oddaje tu bardzo sugestywnie atmosferę gorącego miasta południa Europy.
Na wystawie Jadran w warszawskiej Zachęcie prezentowany był obraz o tytule Uliczka pod Mincetą.
Nasze płótno ukazuje widok, jaki rozpościera się z niewielkiej uliczki, którą od wieży Minčeta oddziela jedynie fosa twierdzy. Niestety brak opisu w katalogu wystawy nie pozwala nam jednoznacznie powiązać ze sobą obu dzieł.