Przyjmuje się, że stroje wykonane przez Aleksandra Kokulara (1793-1846) według ilustracji zawartych w Kodeksie Behema około 1822 r. stanowiły wzór dla litografii. Ukazały się one w serii 5 litografii najprawdopodobniej w Instytucie Litograficznym Szkolnym. Tegoż roku Michał Stachowicz wykonał przerysy tych litografii dla Wojciecha Kornelego Stattlera. Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć w świetle istniejącej bibliografii przedmiotu, który z rysowników - Józef Oziębłowski czy też Karol Raczyński, był autorem rysunków do Jagiełłowych ubiorów (Polski Słownik Biograficzny i Słownik Artystów Polskich). Niniejszy album obejmuje tablice: Biskup Krakowski, Marszałek Sejmu za Kazimierza Wielkiego, Wojewoda, Kasztelan, Starosta, Garda tronowa Litewska, Garda Tronowa Polska, Pancerna Chorągiew, Kawaleria Skrzydlata, Ciężka Kawaleryia, Ułan Polski, Jadwiga, Szambelan, Burgrabia Dworu, Giermek, Paź, Łucznik, Halabardnik, Ubiór Krajowy, Ubiór Krajowy (2), Ubiór z cudzoziemska, Błazen. Brak tablic Arcy-Biskup Gnieźnieński i Ubiór Polki za Jagiełły. Ryciny przycięte w stosunku do oryginału na obrzeżach. Numeracja tablic w albumie ołówkiem w prawym górnym rogu, nieznacznie zmieniona w porównaniu z zawartymi w poszczególnych zeszytach zachowanych w zbiorach
Biblioteki Narodowej i Muzeum Narodowego w Warszawie. Podpisy piórem z epoki nad litografiami, zwykle tożsame z oryginalnymi. Litografia (nr 3) na k. 3 sygnowana u dołu przez zakład Oziębłowskiego ("Lit. Oziębłow?"). Na marginesach albumu dodatkowe adnotacje ołówkiem i piórem w jęz. rosyjskim, również z XIX w. Kartę pierwszą albumu (zamiast litografii arcybiskupa gnieźnieńskiego) otwiera naklejony rys. piórkiem z XIX w. przedstawiający scenę szlachecką z czasów saskich. Otarcia opr. albumu. Mimo braku dwu litografii i ich przycięcia jest to bardzo rzadki zbiór, na rynku antykwarycznym nie występujący. Stan rycin dobry i bardzo dobry.

576
[RACZYŃSKI Karol]

Znacznieysze ubiory starożytne polskie za Jagiełły zebrane z autorów dawnych i wydane przez ? [Wilno 1838 Zakład Litograficzny Józefa Oziębłowskiego]. 24 cm, k. tabl. 22 (litografie ręcznie kolorowane) 15,5 x 10,5 cm, naklejane na papier z epoki, opr. psk z 1. poł. XIX w. z tłocz. na licu stylizowanym napisem "Album". Karol Raczyński, (1799 lub 1801-po 1860), rysownik, malarz i litograf wileński. Od lat 30. XIX w. zajmował się litografią i współpracował z wileńskimi zakładami litograficznymi. Józef Oziębłowski (Oziembłowski) (1805-1878), litograf, ilustrator wileński i właściciel zakładu litograficznego w Wilnie czynnego w latach 1833-1863. Wydał wiele ilustracji do dzieł historycznych (m.in. T. Narbutta, J.I. Kraszewskiego, E. Tyszkiewicza i A. Przezdzieckiego). Cykl "Znacznieyszych ubiorów?" liczył 24 ręcznie kolorowane litografie (kredką litograficzną) wydane w 4 zeszytach tymczasowych po 6 litografii (każdy zaopatrzony w tę samą datę 1838). Każdą z plansz opatrzono numerem i tytułem (pod kompozycją pośrodku).

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Przyjmuje się, że stroje wykonane przez Aleksandra Kokulara (1793-1846) według ilustracji zawartych w Kodeksie Behema około 1822 r. stanowiły wzór dla litografii. Ukazały się one w serii 5 litografii najprawdopodobniej w Instytucie Litograficznym Szkolnym. Tegoż roku Michał Stachowicz wykonał przerysy tych litografii dla Wojciecha Kornelego Stattlera. Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć w świetle istniejącej bibliografii przedmiotu, który z rysowników - Józef Oziębłowski czy też Karol Raczyński, był autorem rysunków do Jagiełłowych ubiorów (Polski Słownik Biograficzny i Słownik Artystów Polskich). Niniejszy album obejmuje tablice: Biskup Krakowski, Marszałek Sejmu za Kazimierza Wielkiego, Wojewoda, Kasztelan, Starosta, Garda tronowa Litewska, Garda Tronowa Polska, Pancerna Chorągiew, Kawaleria Skrzydlata, Ciężka Kawaleryia, Ułan Polski, Jadwiga, Szambelan, Burgrabia Dworu, Giermek, Paź, Łucznik, Halabardnik, Ubiór Krajowy, Ubiór Krajowy (2), Ubiór z cudzoziemska, Błazen. Brak tablic Arcy-Biskup Gnieźnieński i Ubiór Polki za Jagiełły. Ryciny przycięte w stosunku do oryginału na obrzeżach. Numeracja tablic w albumie ołówkiem w prawym górnym rogu, nieznacznie zmieniona w porównaniu z zawartymi w poszczególnych zeszytach zachowanych w zbiorach
Biblioteki Narodowej i Muzeum Narodowego w Warszawie. Podpisy piórem z epoki nad litografiami, zwykle tożsame z oryginalnymi. Litografia (nr 3) na k. 3 sygnowana u dołu przez zakład Oziębłowskiego ("Lit. Oziębłow?"). Na marginesach albumu dodatkowe adnotacje ołówkiem i piórem w jęz. rosyjskim, również z XIX w. Kartę pierwszą albumu (zamiast litografii arcybiskupa gnieźnieńskiego) otwiera naklejony rys. piórkiem z XIX w. przedstawiający scenę szlachecką z czasów saskich. Otarcia opr. albumu. Mimo braku dwu litografii i ich przycięcia jest to bardzo rzadki zbiór, na rynku antykwarycznym nie występujący. Stan rycin dobry i bardzo dobry.