POCHODZENIE:
Ingrid Fassbender Gallery, Chicago. Własność z kolekcji dra Roberta H. Derdena, Chicago, USA
Dom Aukcyjny Leslie Hindman Inc., Chicago, USA, 19.11.2019
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
„Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca", Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, 1997

LITERATURA:
Dwurnik. Spis prac malarskich, (red.) Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy’, (08.09-07.10.2001), Cykl XVIII „Od grudnia do czerwca" (1990-1994), poz. 24, s. nlb.

Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca, katalog wystawy, (red.) M. Sitkowska, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bydgoszcz 1997, s. 21, il.(s. nlb.)

„Cykl ‘Od Grudnia do Czerwca’ stanowi 96 obrazów jednego formatu 146 cm x 11 cm namalowanych techniką olejną na płótnie, w latach 1990 – 1994. Każdy z obrazów poświęcony jest jednej osobie-ofierze tzw. ‘Stanu wojennego’ wprowadzonego w Polsce 13 grudnia 1981 roku przez rząd komunistyczny. Bezkarnie zamykano wtedy ludzi w więzieniach, bito i zabijano. Trwało to do 4 czerwca 1989 roku, kiedy to odbyły się pierwsze po wojnie wolne wybory do polskiego parlamentu. Między tymi datami, w wyniku działalności milicji i służb specjalnych, 93 osoby straciły życie, prawie zawsze w niewyjaśnionych okolicznościach i bez ukarania winnych do dziś. Moje obrazy są hołdem dla ofiar, kwiatami złożonymi na ich groby, których często w stanie wojennym nie można było składać. Od Coutts and Co International Private Banking z siedzibą w Zurychu, w ramach „Coutts Contemporary Art Foundation” otrzymałem za rok 1992 nagrodę, którą przeznaczyłem na realizację 67 obrazów wyżej wymienionego cyklu”.

Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca, katalog wystawy, (red.) M. Sitkowska, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bydgoszcz 1997, s. 11.

Prezentowana praca należy do cyklu obrazów poświęconych ofiarom stanu wojennego. Każde z płócien Dwurnika nosi tytuł nadany od imienia i nazwiska zmarłego. Lista dzieł została sporządzona na podstawie spisu zmarłych, opublikowanego w 1990 roku na bazie raportu Nadzwyczajnej Komisji Sejmowej ds. Zbadania Działalności MSW w latach 1981-89. Nazwisko Stanisława Raka (Raczka) znalazło się na liście „A” – dotyczącej ofiar represyjnych działań Milicji Obywatelskiej i Służb Bezpieczeństwa. Mężczyzna, wówczas trzydziestopięcioletni, był zegarmistrzem, który dołączył do społecznego protestu w Kielcach. W zgromadzeniu uczestniczyło nawet do kilku tysięcy osób. Uciekając przed ZOMO wraz z tłumem Rak został zatrzymany i przewieziony na komendę milicji, gdzie torturowano więźniów. Wielu z zatrzymanych przy ulicy Wesołej przechodziło przez tak zwane „ścieżki zdrowia”. Zwolniony po krótkim czasie, zmarł na skutek doznanych urazów ciała. Na pierwszym planie kompozycji widać kwiat, o którym wspominał sam autor – złożony w hołdzie zmarłemu. Za nim, w tle, majaczą postaci przypominające o tragicznym wydarzeniu.

Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

17
Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

"Raczek Stanisław, l. 35" z cyklu "Od grudnia do czerwca", 1991

olej/płótno, 146 x 114 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '24 XVIII | 1689 | Stanisław| RACZEK l.35 | 7.09.82 | 1991. E. DWURNIK'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
Ingrid Fassbender Gallery, Chicago. Własność z kolekcji dra Roberta H. Derdena, Chicago, USA
Dom Aukcyjny Leslie Hindman Inc., Chicago, USA, 19.11.2019
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
„Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca", Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, 1997

LITERATURA:
Dwurnik. Spis prac malarskich, (red.) Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy’, (08.09-07.10.2001), Cykl XVIII „Od grudnia do czerwca" (1990-1994), poz. 24, s. nlb.

Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca, katalog wystawy, (red.) M. Sitkowska, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bydgoszcz 1997, s. 21, il.(s. nlb.)

„Cykl ‘Od Grudnia do Czerwca’ stanowi 96 obrazów jednego formatu 146 cm x 11 cm namalowanych techniką olejną na płótnie, w latach 1990 – 1994. Każdy z obrazów poświęcony jest jednej osobie-ofierze tzw. ‘Stanu wojennego’ wprowadzonego w Polsce 13 grudnia 1981 roku przez rząd komunistyczny. Bezkarnie zamykano wtedy ludzi w więzieniach, bito i zabijano. Trwało to do 4 czerwca 1989 roku, kiedy to odbyły się pierwsze po wojnie wolne wybory do polskiego parlamentu. Między tymi datami, w wyniku działalności milicji i służb specjalnych, 93 osoby straciły życie, prawie zawsze w niewyjaśnionych okolicznościach i bez ukarania winnych do dziś. Moje obrazy są hołdem dla ofiar, kwiatami złożonymi na ich groby, których często w stanie wojennym nie można było składać. Od Coutts and Co International Private Banking z siedzibą w Zurychu, w ramach „Coutts Contemporary Art Foundation” otrzymałem za rok 1992 nagrodę, którą przeznaczyłem na realizację 67 obrazów wyżej wymienionego cyklu”.

Edward Dwurnik. Od Grudnia do Czerwca, katalog wystawy, (red.) M. Sitkowska, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bydgoszcz 1997, s. 11.

Prezentowana praca należy do cyklu obrazów poświęconych ofiarom stanu wojennego. Każde z płócien Dwurnika nosi tytuł nadany od imienia i nazwiska zmarłego. Lista dzieł została sporządzona na podstawie spisu zmarłych, opublikowanego w 1990 roku na bazie raportu Nadzwyczajnej Komisji Sejmowej ds. Zbadania Działalności MSW w latach 1981-89. Nazwisko Stanisława Raka (Raczka) znalazło się na liście „A” – dotyczącej ofiar represyjnych działań Milicji Obywatelskiej i Służb Bezpieczeństwa. Mężczyzna, wówczas trzydziestopięcioletni, był zegarmistrzem, który dołączył do społecznego protestu w Kielcach. W zgromadzeniu uczestniczyło nawet do kilku tysięcy osób. Uciekając przed ZOMO wraz z tłumem Rak został zatrzymany i przewieziony na komendę milicji, gdzie torturowano więźniów. Wielu z zatrzymanych przy ulicy Wesołej przechodziło przez tak zwane „ścieżki zdrowia”. Zwolniony po krótkim czasie, zmarł na skutek doznanych urazów ciała. Na pierwszym planie kompozycji widać kwiat, o którym wspominał sam autor – złożony w hołdzie zmarłemu. Za nim, w tle, majaczą postaci przypominające o tragicznym wydarzeniu.

Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.