Stefan Bakałowicz w 1882 otrzymał z petersburskiej ASP stypendium na wyjazd do Rzymu, gdzie osiadł na stałe. Nawiązanie tam bliskiej znajomości z Henrykiem Siemiradzkim znacząco wpłynęło na jego twórczość. Przełomowe odkrycie, jakim było odnalezienie Pompejów oraz pu- blikacja Quo Vadis Sienkiewicza spotęgowały u artysty fascynację starożytnością.
Prezentowany obraz Stefana Bakałowicza inspirowany jest powieścią Henryka Sienkiewicza Quo Vadis. Ważny wątek fabularny powieści stanowi historia miłosna młodego patrycjusza Marka Winicjusza i Ligii, córki króla Ligów, która przeszła na chrześcijaństwo. Artystka ukazał moment, w którym Marek wyznaje Ligii miłość, a ona w odpowiedzi rysuje na piasku tajemniczy znak ryby – jeden z symboli Chrystusa.
Obrazy Stefana Bakałowicza, czego znakomitym przykładem jest Ligia i Winicjusz, cechuje dobre opanowanie warsztatu, dbałość o szczegóły i staranność wykonania. Jego dzieła znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Rosyjskiego w Petersburgu i Galerii Tretiakowskiej w Moskwie.
olej, deska
35,9 x 27,3 cm
sygn. z prawej: S. BAKAŁOWICZ. ROMA (SZKIC) | MDCCCXCVII
Stefan Bakałowicz w 1882 otrzymał z petersburskiej ASP stypendium na wyjazd do Rzymu, gdzie osiadł na stałe. Nawiązanie tam bliskiej znajomości z Henrykiem Siemiradzkim znacząco wpłynęło na jego twórczość. Przełomowe odkrycie, jakim było odnalezienie Pompejów oraz pu- blikacja Quo Vadis Sienkiewicza spotęgowały u artysty fascynację starożytnością.
Prezentowany obraz Stefana Bakałowicza inspirowany jest powieścią Henryka Sienkiewicza Quo Vadis. Ważny wątek fabularny powieści stanowi historia miłosna młodego patrycjusza Marka Winicjusza i Ligii, córki króla Ligów, która przeszła na chrześcijaństwo. Artystka ukazał moment, w którym Marek wyznaje Ligii miłość, a ona w odpowiedzi rysuje na piasku tajemniczy znak ryby – jeden z symboli Chrystusa.
Obrazy Stefana Bakałowicza, czego znakomitym przykładem jest Ligia i Winicjusz, cechuje dobre opanowanie warsztatu, dbałość o szczegóły i staranność wykonania. Jego dzieła znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Rosyjskiego w Petersburgu i Galerii Tretiakowskiej w Moskwie.