Czołowy artysta XX wieku, który już za życia stał się legendą. Studiował w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1945-1949. W 1949 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie podejmował różne prace, m. in. grafika reklamowego dla czasopism "Vogue" i "Harper`s Bazaar", a także projektanta obuwia i dekoratora wystaw w domu towarowym Bonwit Teller. Od 1954 pokazywał swe prace na wystawach indywidualnych, zdobywał nagrody. W 1956 odbył podróż do Europy. Lata 60. zainicjował pierwszymi obrazami z motywem butelki coca-coli. Kontynuując ten i podobne tematy (puszki zupy Campbell, banknoty, portrety Marylin Monroe, Liz Taylor, przetworzenia reporterskich zdjęć wypadków itp.) wszedł do czołówki artystów pop-artu. W 1962 zaczęła funkcjonować "Fabryka" (Factory) - pracownia Warhola, która gościła m. in. ekipy realizujące eksperymentalne filmy, grupę rockową The Velvet Underground, artystów, dziwaków, nie mówiąc o asystentach wykonujących rozliczne prace pod nadzorem szefa.
Seria obrazów Puszki z zupą firmy Campbell, to dzieło namalowane przez Warhola w 1962 roku. Składają się na nie trzydzieści dwa płótna, które przedstawiają puszkę z zupą firmy Campbell we wszystkich dostępnych w tamtych czasach smakach. Pojedyncze obrazy stworzono techniką serigrafii. Seria Puszki zupy firmy Campbell nawiązuje do tematów związanych z kulturą masową. Pomogła ona pop-artowi stać się najpopularniejszym nurtem artystycznym w USA. Warhol stworzył również inne dzieła przedstawiające puszki ze słynną zupą czy rozmaite produkty ze świata reklamy i środków masowego przekazu. Ze względu na popularność serii, w skład których wchodziły prace o podobnej tematyce, Warhol stał się tak sławny, że był nie tylko najbardziej uznanym, lecz również najlepiej zarabiającym żyjącym amerykańskim artystą pop-artu
W 1970 r. na wystawy artysty w Europie zostały przywiezione oryginalne matryce z których wykonano 250 odbitek, ze stemplami na odwrocie czarną farbą: "published by Sunday B. Morning" i "fill in your own signature". Ze względu na popularność pierwszej edycji Sunday B. Morning wykonał drugą edycję ze stemplami niebieską farbą. Są one tej samej jakości co odbitki autorskie, są ujęte Andy Warhol Print Catalogue Raisonne i także są obiektami kolekcjonerskimi.

161
Andy WARHOL (1928-1987)

PUSZKA ZUPY CAMPBELLA

Serigrafia, papier; 90 x 60 cm
Na odwrocie dwa stemple: published by Sunday B. Morning; fill in your own signature

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Czołowy artysta XX wieku, który już za życia stał się legendą. Studiował w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1945-1949. W 1949 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie podejmował różne prace, m. in. grafika reklamowego dla czasopism "Vogue" i "Harper`s Bazaar", a także projektanta obuwia i dekoratora wystaw w domu towarowym Bonwit Teller. Od 1954 pokazywał swe prace na wystawach indywidualnych, zdobywał nagrody. W 1956 odbył podróż do Europy. Lata 60. zainicjował pierwszymi obrazami z motywem butelki coca-coli. Kontynuując ten i podobne tematy (puszki zupy Campbell, banknoty, portrety Marylin Monroe, Liz Taylor, przetworzenia reporterskich zdjęć wypadków itp.) wszedł do czołówki artystów pop-artu. W 1962 zaczęła funkcjonować "Fabryka" (Factory) - pracownia Warhola, która gościła m. in. ekipy realizujące eksperymentalne filmy, grupę rockową The Velvet Underground, artystów, dziwaków, nie mówiąc o asystentach wykonujących rozliczne prace pod nadzorem szefa.
Seria obrazów Puszki z zupą firmy Campbell, to dzieło namalowane przez Warhola w 1962 roku. Składają się na nie trzydzieści dwa płótna, które przedstawiają puszkę z zupą firmy Campbell we wszystkich dostępnych w tamtych czasach smakach. Pojedyncze obrazy stworzono techniką serigrafii. Seria Puszki zupy firmy Campbell nawiązuje do tematów związanych z kulturą masową. Pomogła ona pop-artowi stać się najpopularniejszym nurtem artystycznym w USA. Warhol stworzył również inne dzieła przedstawiające puszki ze słynną zupą czy rozmaite produkty ze świata reklamy i środków masowego przekazu. Ze względu na popularność serii, w skład których wchodziły prace o podobnej tematyce, Warhol stał się tak sławny, że był nie tylko najbardziej uznanym, lecz również najlepiej zarabiającym żyjącym amerykańskim artystą pop-artu
W 1970 r. na wystawy artysty w Europie zostały przywiezione oryginalne matryce z których wykonano 250 odbitek, ze stemplami na odwrocie czarną farbą: "published by Sunday B. Morning" i "fill in your own signature". Ze względu na popularność pierwszej edycji Sunday B. Morning wykonał drugą edycję ze stemplami niebieską farbą. Są one tej samej jakości co odbitki autorskie, są ujęte Andy Warhol Print Catalogue Raisonne i także są obiektami kolekcjonerskimi.