Antoni Trzeszczkowski, malarz batalista, uczestniczył w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku. Obrazy artysty znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Arsenale we Wrocławiu.
Portret Józefa Bema na koniu. Józef Bem (1794-1950) - artylerzysta, generał polski, feldmarszałek armii tureckiej, naczelny wódz powstania węgierskiego i zastępca wodza drugiej rewolucji wiedeńskiej. W powstaniu listopadowym dał się poznać jako odważny dowódca, umiejący wykorzystać artylerię na polu walki. W 1831 roku został awansowany do stopnia generała brygady i odznaczony Złotym Krzyżem Orderu Virtuti Militari. Obraz Trzeszczkowskiego może przedstawiać bitwę pod Ostrołęką, gdzie generał popisał się śmiałą szarżą artyleryjską, zatrzymując uderzenie wojsk rosyjskich. Artysta przedstawił bohatera konno, podczas zgiełku walki, gdy unosząc szablę prowadzi żołnierzy do boju. Artysta bardzo dobrze namalował zarówno figurę galopującego konia, jak i postać portretowanego, uchwyconego w ruchu, w dość trudnej pozycji skrętu ciała.
Olej, tektura; 46,5 x 30,5 cm
Sygnowany p. d.: Trzeszczkowski
Na odwrocie napis: 1831 | PŁK. J. Bem na czele dyonu art konnej | Trzeszczkowski
Antoni Trzeszczkowski, malarz batalista, uczestniczył w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku. Obrazy artysty znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Arsenale we Wrocławiu.
Portret Józefa Bema na koniu. Józef Bem (1794-1950) - artylerzysta, generał polski, feldmarszałek armii tureckiej, naczelny wódz powstania węgierskiego i zastępca wodza drugiej rewolucji wiedeńskiej. W powstaniu listopadowym dał się poznać jako odważny dowódca, umiejący wykorzystać artylerię na polu walki. W 1831 roku został awansowany do stopnia generała brygady i odznaczony Złotym Krzyżem Orderu Virtuti Militari. Obraz Trzeszczkowskiego może przedstawiać bitwę pod Ostrołęką, gdzie generał popisał się śmiałą szarżą artyleryjską, zatrzymując uderzenie wojsk rosyjskich. Artysta przedstawił bohatera konno, podczas zgiełku walki, gdy unosząc szablę prowadzi żołnierzy do boju. Artysta bardzo dobrze namalował zarówno figurę galopującego konia, jak i postać portretowanego, uchwyconego w ruchu, w dość trudnej pozycji skrętu ciała.