Praca posiada szkło muzealne.
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków
Pochodzącą z pierwszej połowy lat 80. pracę na papierze można zaliczyć do ciekawostek kolekcjonerskich. Odautorskie informacje naniesione na obrazie wskazują, że została zainspirowana wierszem Claude Aveline „Portret ptaka, który nie istnieje”. Ten wybitny francuski poeta i pisarz, zasłynął także pracami malarskimi i działalnością w ruchu oporu. W 1956 roku na jego prośbę znajomi artyści (w tym Jacques Villon, Henri-Georges Adam, Jean Bertholle, Mario Prassinos) wykonali ilustracje do utworu. Wiersz zdobył ogromną popularność i został przetłumaczony na ponad pięćdziesiąt języków. Ilustracje do „Portretu ptaka, który nie istnieje” stworzyły interesującą kolekcję przekazaną następnie przez poetę do paryskiego Musée National d’Art Moderne. Malarska interpretacja tego utworu wykonana przez Tadeusza Kantora charakteryzuje się wyrazistą kreską. Ekspresyjnie malowana, nieco mroczna postać nadaje kompozycji sugestywności. W kolekcji prac artysty stanowić może cenne uzupełnienie rysunkowych dzieł wizjonera teatru.
technika mieszana, papier; 27,8 x 21,5 cm;
sygn., dat. i autorsko opisany p. d.: „l'oiseau qui n'existe pas” / do kolekcji poety Aveline / 1982 T. Kantor;
na odwrocie czarnego kartonu wklejka z drukowanym napisem: Tadeusz Kantor - rysunek postaci - 1982 / rysunek na papierze 28 x 21 cm. naklejony na czarną tekturę o wym. 40 x 29,5 cm. / tytuł pospisany [sic] ręcznie, datowany: 1982, sygnowany: T.Kantor
Praca posiada szkło muzealne.
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków
Pochodzącą z pierwszej połowy lat 80. pracę na papierze można zaliczyć do ciekawostek kolekcjonerskich. Odautorskie informacje naniesione na obrazie wskazują, że została zainspirowana wierszem Claude Aveline „Portret ptaka, który nie istnieje”. Ten wybitny francuski poeta i pisarz, zasłynął także pracami malarskimi i działalnością w ruchu oporu. W 1956 roku na jego prośbę znajomi artyści (w tym Jacques Villon, Henri-Georges Adam, Jean Bertholle, Mario Prassinos) wykonali ilustracje do utworu. Wiersz zdobył ogromną popularność i został przetłumaczony na ponad pięćdziesiąt języków. Ilustracje do „Portretu ptaka, który nie istnieje” stworzyły interesującą kolekcję przekazaną następnie przez poetę do paryskiego Musée National d’Art Moderne. Malarska interpretacja tego utworu wykonana przez Tadeusza Kantora charakteryzuje się wyrazistą kreską. Ekspresyjnie malowana, nieco mroczna postać nadaje kompozycji sugestywności. W kolekcji prac artysty stanowić może cenne uzupełnienie rysunkowych dzieł wizjonera teatru.