[...] w kompozycjach z początku lat 70. obok czerni i bieli pojawiają się inne kolory: żółć, zieleń, błękit, czerwień, szarość. Niby wszystko było już zaplanowane - rzut kostką i wszystko było od samego początku rozstrzygnięte. Wystarczyło tylko wypełnić przyjęty schemat. Ale tak się właśnie nie działo. Winiarski poszukiwał. Stosował różne rozwiązania. [...] Winiarski wciąż odmieniał zasady kompozycji, sposoby wyliczania, perspektywy malarskie, zastosowane układy. Można przyjąć, że jeżeli tak mocno ograniczymy wachlarz stosowanych środków malarskich, każda ich zmiana, każde wahnięcie ma wielkie znaczenie kompozycyjne, wyrazowe, ale i estetyczne. Więc przy wszystkich podobieństwach i łatwości rozpoznawania zasady malarskiej Winiarski wciąż coś zmieniał. I ta zmienność jest fascynująca.
Bogusław Deptuła, Podstawowe przeciwieństwa, tekst w katalogu wystawy: Ryszard Winiarski, Galeria Opera, 2017, s. 37
akryl, ołówek, płyta pilśniowa
64 x 64 cm, wym. z oprawą: 81 x 81 cm
sygn. p.d. na czarnej oprawie: winiarski ‘87
l.d.: chance in game for one
sygn. na odwrocie na płycie: przypadek w grze | dla jednego | winiarski ‘87
[...] w kompozycjach z początku lat 70. obok czerni i bieli pojawiają się inne kolory: żółć, zieleń, błękit, czerwień, szarość. Niby wszystko było już zaplanowane - rzut kostką i wszystko było od samego początku rozstrzygnięte. Wystarczyło tylko wypełnić przyjęty schemat. Ale tak się właśnie nie działo. Winiarski poszukiwał. Stosował różne rozwiązania. [...] Winiarski wciąż odmieniał zasady kompozycji, sposoby wyliczania, perspektywy malarskie, zastosowane układy. Można przyjąć, że jeżeli tak mocno ograniczymy wachlarz stosowanych środków malarskich, każda ich zmiana, każde wahnięcie ma wielkie znaczenie kompozycyjne, wyrazowe, ale i estetyczne. Więc przy wszystkich podobieństwach i łatwości rozpoznawania zasady malarskiej Winiarski wciąż coś zmieniał. I ta zmienność jest fascynująca.
Bogusław Deptuła, Podstawowe przeciwieństwa, tekst w katalogu wystawy: Ryszard Winiarski, Galeria Opera, 2017, s. 37