Prezentowana praca jest świadectwem bardzo burzliwego okresu w życiu artysty. Winiarski przez jakiś czas przebywał w szpitalu psychiatrycznym i gdy już wypisano go do domu, postanowił odwiedzić wszystkie bliskie mu osoby. Do każdego przychodził z niewielkim obrazem lub rysunkiem - Anda Rottenberg otrzymała właśnie "Przypadek w grze 5 x 5 dla dwóch". Ofiarowana przez Winiarskiego praca była więc specyficznym świadectwem jego powrotu do zdrowia i aktywnej działalności twórczej. Obrazy Winiarskiego to rezultat splecionych ze sobą czynników przypadku i zaprogramowania. Dopuszczenie do procesu twórczego przypadku określonego poprzez rzut monetą czy kostką do gry wskazuje, że do intencji artysty należało odrzucenie tradycyjnej estetyki, malarskich reguł dotyczących budowy kompozycji, rozwiązań kolorystycznych czy światłocieniowych. Śmiało można stwierdzić, że jego celem było stworzenie bezosobowej sztuki, która nie nosiłaby cech twórczej indywidualności.

Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

12
Ryszard WINIARSKI (1936 Lwów - 2006 Warszawa)

Przypadek w grze 5 x 5 dla dwóch, 1999 r.

akryl/płótno, 33 x 27 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'przypadek w grze 5 x 5 dla dwóch Winiarski 99'
opisany na odwrociu, opis zamalowany czarną farbą: 'dla | Oli | z okazji | dyplomu | tato'

POCHODZENIE:
- dar od artysty, 1999

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana praca jest świadectwem bardzo burzliwego okresu w życiu artysty. Winiarski przez jakiś czas przebywał w szpitalu psychiatrycznym i gdy już wypisano go do domu, postanowił odwiedzić wszystkie bliskie mu osoby. Do każdego przychodził z niewielkim obrazem lub rysunkiem - Anda Rottenberg otrzymała właśnie "Przypadek w grze 5 x 5 dla dwóch". Ofiarowana przez Winiarskiego praca była więc specyficznym świadectwem jego powrotu do zdrowia i aktywnej działalności twórczej. Obrazy Winiarskiego to rezultat splecionych ze sobą czynników przypadku i zaprogramowania. Dopuszczenie do procesu twórczego przypadku określonego poprzez rzut monetą czy kostką do gry wskazuje, że do intencji artysty należało odrzucenie tradycyjnej estetyki, malarskich reguł dotyczących budowy kompozycji, rozwiązań kolorystycznych czy światłocieniowych. Śmiało można stwierdzić, że jego celem było stworzenie bezosobowej sztuki, która nie nosiłaby cech twórczej indywidualności.

Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.