Szaweł Płóciennik jest absolwentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2019), malarzem, performerem, autorem powieści graficznych oraz muzykiem związanym ze środowiskami polskiej kontrkultury lat 80. Tworzy wielkoformatową figurację, w której łączy ze sobą uniwersalne wątki mitologiczne oraz archetypy z wymiarem osobistym. Ostatnio poświęcił się cyklowi o słynnym warszawskim osiedlu modernistycznym „Za żelazną bramą”, na którym artysta spędził dzieciństwo. Obraz „Przy tablicy”, który został namalowany specjalnie na aukcję Fundacji Razem Pamoja „Autoportret na tle szkoły”, to również powrót artysty do dzieciństwa, a konkretnie do powtarzającego się snu o byciu odpytywanym przy tablicy, także o „byciu nagim” w szkole. Miarka po prawej stronie przypomina o teście umiejętności, ciągłym ocenianiu i nieosiągalnym ideale. Klęcząca kobieta w chuście to z kolei powidok szkolnej katechetki, przez którą artysta za młodu noszący koszulki z metalowymi kapelami był mierzony wzrokiem. Tytułową tablicę można dostrzec na drugim planie obrazu, gdzie widoczne po ścieraniu ślady układają się w portret.
akryl, olej/płótno, 120 x 100 cm,
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SZAWEŁ | PŁÓCIENNIK | "PRZY TABLICY" | ["BACK TO SKULL II"] | 2025'
Szaweł Płóciennik jest absolwentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2019), malarzem, performerem, autorem powieści graficznych oraz muzykiem związanym ze środowiskami polskiej kontrkultury lat 80. Tworzy wielkoformatową figurację, w której łączy ze sobą uniwersalne wątki mitologiczne oraz archetypy z wymiarem osobistym. Ostatnio poświęcił się cyklowi o słynnym warszawskim osiedlu modernistycznym „Za żelazną bramą”, na którym artysta spędził dzieciństwo. Obraz „Przy tablicy”, który został namalowany specjalnie na aukcję Fundacji Razem Pamoja „Autoportret na tle szkoły”, to również powrót artysty do dzieciństwa, a konkretnie do powtarzającego się snu o byciu odpytywanym przy tablicy, także o „byciu nagim” w szkole. Miarka po prawej stronie przypomina o teście umiejętności, ciągłym ocenianiu i nieosiągalnym ideale. Klęcząca kobieta w chuście to z kolei powidok szkolnej katechetki, przez którą artysta za młodu noszący koszulki z metalowymi kapelami był mierzony wzrokiem. Tytułową tablicę można dostrzec na drugim planie obrazu, gdzie widoczne po ścieraniu ślady układają się w portret.