Akwarela Przy studni - "wyrafinowana w rozwiązaniu kompozycyjnym i tonacji barwnej, jest istotnym świadectwem eksperymentów warsztatowych Podkowińskiego z okresu jego pobytu w Paryżu. Manierycznie wydłużone, monumentalne sylwetki /.../, a także stonowana, matowa gama barwna, pozwalają domniemywać, że artysta w Paryżu odkrył i poznał symboliczne malarstwo Pierre’a Puivis’a de Chavannes’a. Praca ta jest tym cenniejsza, że zachowało się niewiele ‘paryskich’ dzieł artysty. Jej kompozycja i forma poszerzają naszą wiedzę o zainteresowaniach Podkowińskiego i kierunkach rozwoju jego sztuki."
Powyższy cytat przytaczamy za tekstem opinii pani Elżbiety Charazińskiej, autorki katalogu i monograficznej wystawy prac Władysława Podkowińskiego, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1990 r.
[E. Charazińska, Władysław Podkowiński. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990]
akwarela, gwasz, papier naklejony na tekturę
18,6 x 12,2 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.d.: PODKOW. | 1889.
Na odwrocie oprawy:
1. nalepka wystawowa (druk, stempel, atrament) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Nr 294 | Autor Podkowiński Władysław | Dzieło p.t. Przy studni | Rodzaj Akwarela Cena W. Prywatna
2. obok odręczny napis ręką Feliksa Jasieńskiego o treści: Obraz jest autentyczną pracą | Wł. Podkowińskiego i pochodzi |z Muzeum Narodowego | mojego imienia (Depozyty) | Kraków 15/4 1921 r | Feliks Jasieński
3. nad nalepką późniejszy napis odręczny: Wł. Podkowiński. Akwarela "Przy studni" rok 1889 | - Okres Paryski
4. ponadto na oprawie stemple: MAJ 1937 r. oraz trójkąt wpisany w koło, a także "architektoniczny" rysunek barwnym tuszem
Proweniencja:
Zbiory Feliksa Jasieńskiego, ps. Manggha (1861-1929), wybitnego kolekcjonera i krytyka sztuki.
Akwarela Przy studni - "wyrafinowana w rozwiązaniu kompozycyjnym i tonacji barwnej, jest istotnym świadectwem eksperymentów warsztatowych Podkowińskiego z okresu jego pobytu w Paryżu. Manierycznie wydłużone, monumentalne sylwetki /.../, a także stonowana, matowa gama barwna, pozwalają domniemywać, że artysta w Paryżu odkrył i poznał symboliczne malarstwo Pierre’a Puivis’a de Chavannes’a. Praca ta jest tym cenniejsza, że zachowało się niewiele ‘paryskich’ dzieł artysty. Jej kompozycja i forma poszerzają naszą wiedzę o zainteresowaniach Podkowińskiego i kierunkach rozwoju jego sztuki."
Powyższy cytat przytaczamy za tekstem opinii pani Elżbiety Charazińskiej, autorki katalogu i monograficznej wystawy prac Władysława Podkowińskiego, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1990 r.
[E. Charazińska, Władysław Podkowiński. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990]