Prezentowany szkic podejmuje wątek z wczesnej twórczości artysty, kiedy to bohaterami swych obrazów Malczewski czynił zawstydzonych, wiejskich chłopców kokietowanych, czy wręcz napastowanych przez rusałki i chimery ("Malarczyk i jego muza. Podszepty", 1898, Muzeum Narodowe w Poznaniu; "Moje modele", 1897, Muzeum Narodowe w Krakowie). Tym razem malarz zaskoczył chłopców przy płocie w trakcie podglądania jakiejś fascynującej dla nich sceny. Ich postacie ujęte z niskiego punktu obserwacji zostały zmonumentalizowane. Zastosowany zabieg formalny pozwala przypuszczać, ze szkic powstał ok. 1916 roku. Podobny sposób traktowania postaci możemy dostrzec w ukończonej już kompozycji - "Autoportret na tle studni" z 1916 r. (Muzeum Okręgowe w Radomiu).
olej, płótno (dublowane), 152 x 53,5
nie sygn.
Prezentowany szkic podejmuje wątek z wczesnej twórczości artysty, kiedy to bohaterami swych obrazów Malczewski czynił zawstydzonych, wiejskich chłopców kokietowanych, czy wręcz napastowanych przez rusałki i chimery ("Malarczyk i jego muza. Podszepty", 1898, Muzeum Narodowe w Poznaniu; "Moje modele", 1897, Muzeum Narodowe w Krakowie). Tym razem malarz zaskoczył chłopców przy płocie w trakcie podglądania jakiejś fascynującej dla nich sceny. Ich postacie ujęte z niskiego punktu obserwacji zostały zmonumentalizowane. Zastosowany zabieg formalny pozwala przypuszczać, ze szkic powstał ok. 1916 roku. Podobny sposób traktowania postaci możemy dostrzec w ukończonej już kompozycji - "Autoportret na tle studni" z 1916 r. (Muzeum Okręgowe w Radomiu).