Wystawiany - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka, H?tel de Saxe, Warszawa, 26 X-22 XII 2002
Literatura - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, kat. wyst. red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2002, nr kat. 23, s. 207 (reprodukcja).
Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami, w ten sposób by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).
1969 r.
Technika mieszana, 90 x 60 cm,
Wystawiany - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka, H?tel de Saxe, Warszawa, 26 X-22 XII 2002
Literatura - Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, kat. wyst. red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2002, nr kat. 23, s. 207 (reprodukcja).
Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami, w ten sposób by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).